In deze blog lees je hoe je content marketing kan inzetten om je evenement nog succesvoller te maken. Door de inzet van deze marketingtechniek krijg je een beter beeld van wat je met je evenement kan bereiken en hoe je veel meer exposure uit je bestaande activiteiten kan halen.
Inhoud
Kansen laten liggen
Vraag een willekeurig content marketing specialist wat hij of zij van het organiseren van evenementen vindt en de kans is groot dat je als antwoord krijgt dat een evenement de uitgelezen kans is om content te genereren. Waarschijnlijk komt er dan ook gelijk de opmerking achteraan dat ze het zonde vinden dat organisatoren deze content niet voldoende gebruiken en heel veel kansen laten liggen. Ik ben het daar wel mee eens.
Wat is contentmarketing?
Het is een marketingtechniek die draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelijk omschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden. Kortom: je creëert zoveel mogelijk (relevante) content en publiceert die op zoveel mogelijk verschillende kanalen.
Je evenement verlengen
Door content marketing goed in te zetten verleng je je evenement op een natuurlijke manier. Je dwingt jezelf om goed na te denken over het voortraject van je evenement waardoor je meer exposure krijgt en dus ook meer bezoekers. Tijdens je evenement ga je content verzamelen die je ook weer gaat inzetten voor je natraject. Zo bouw je aan een langdurige relatie met je doelgroep en kan je meer sturen op de inhoud van je evenement. Uiteindelijk gaat het resultaat van je evenement omhoog.
Hoe pas je het toe?
Voordat je begint benoem je eerst je doel. Wil je meer bezoekers naar je evenement? Wil je je ambities delen of wil je expertise claimen? Allemaal vragen waar je antwoord op moet geven. Hoe duidelijker je doel is, hoe makkelijker je het jezelf maakt.
Daarna ga je je doelgroep benoemen. Kijk hier vooral naar welke interesses je doelgroep heeft en op welke (online) platformen ze zijn te bereiken. Neem geen genoegen met een lijst met potentiële bezoekers, maar verdiep je echt in je gasten. Weet je bepaalde zaken niet? Vraag het je doelgroep. Het is helemaal niet raar om eerst een enquête te sturen naar je doelgroep om deze informatie op te halen bij ze.
Heb je deze twee zaken goed in kaart, dan kan je verder met de volgende stappen. De klantreis bepalen (customer journey), je content benoemen en dan uiteindelijk alles inplannen.
Customer journey
Wat is dat? Een deftig woord voor je klantreis. Met andere woorden, je benoemt de reis die jouw doelgroep gaat doorlopen voordat ze naar je evenement komen. Hierdoor weet je precies welke stappen jouw doelgroep onderneemt en hoe je hierop in kunt spelen met je content. De reis gaat over in verschillende fases. Zien, denken, doen en bevestigen. Eerst maakt je doelgroep kennis met je evenement (zien), daarna gaan ze nadenken of je evenement interessant genoeg is om naar toe te komen (denken). Vervolgens melden ze zich aan (doen) en dan wordt bevestigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt en gaan ze ook daadwerkelijk je evenement bezoeken (verzorgen).
Wat is content en welke soorten zijn er?
Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Je kunt bij content denken aan video’s, artikelen, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten. Je hebt verschillende soorten content. Content waar je beheerder van bent, content waar je voor hebt betaald en content die andere mensen over je maken. Het liefst wil je natuurlijk dat je content viraal gaat. Humor, actualiteit, herkenning, ontroering en inspiratie zijn hiervoor belangrijke onderdelen.
Plannen maar!
Bekijk nu wat voor soort media je gaat inzetten voor welk doel en met welke content. Bijvoorbeeld:
- Blogs → zien → lijstjes (bijvoorbeeld een top 10 lijstje)
- Video → verzorgen→ interview met bijvoorbeeld sprekers
- E-mail → doen → bestel tickets
- Advertenties → zien → aankondiging
Heb je dit gedaan, dan ga je deze content inplannen op het moment dat je deze wilt publiceren. Houd hierbij rekening dat je voorafgaand aan je evenement een periode van 6 tot 8 weken neemt om te communiceren. En na je evenement kun je nog zo’n 4 weken doorgaat met plannen.
Meten is weten
Wat leveren je inspanning nu concreet op? Heeft jouw geplaatste content zijn doel bereikt? Hoe meer doelen je kan benoemen om te meten om te kijken of je content marketing heeft gewerkt, hoe beter. Je kan meten op bereik, aantal weergaves, bezoekers, aanmeldingen, reacties etc. Zet deze doelen ook in je kalender, zodat je tussentijds bij kunt sturen, mocht dit nodig zijn.
Ik hoop dat ik met deze blog voldoende informatie heb gegeven om vol enthousiasme aan de slag te gaan. Lijkt het je allemaal teveel werk? Betrek dan je collega’s en de stakeholders van je evenement bij je content marketing. Zo vergroot je ook intern de betrokkenheid bij je evenement en haal je nog sneller je doelstellingen.