SEO, daar heb je vast weleens van gehoord. Maar wat is het precies en is het interessant om in te zetten voor de promotie van je evenement? Wij gingen hierover in gesprek met Nienke Buijser, SEO-specialist.
Als marketingspecialist is ben ik al jaren bezig met SEO (Search Engine Optimization), maar het was zelden iets wat ik besprak met opdrachtgevers. Ik focuste me op content marketing en social media en dat vonden veel mensen al ingewikkeld genoeg. Tot mijn grote verbazing was de eerste vraag die ik kreeg toen ik laatst sprak over content marketing op een online evenement voor eventplanners (de opname is kun je op LinkedIn bekijken): “Is het zinvol om SEO in te zetten voor je evenement?”.
De tijd is blijkbaar rijp om daar aandacht aan te besteden. Ik besloot Nienke Buijser te interviewen van And There Was Content. In deze podcastaflevering bespreken we wat SEO precies is en hoe je daar stappen in kan zetten, zonder jezelf er volledig in te verliezen. Klinkt goed toch? Luister (of kijk) mee!
De Meeting Room podcast is ook te vinden op Spotify. Als je liever naar video kijkt, bekijk dan deze aflevering op Youtube.
Highlights
00:02:58
Samira: Wil je om te beginnen kort uitleggen wat SEO is?
Nienke: Ja zeker, SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij vaak om Google, want dat is het meest gangbare, maar er bestaan meer zoekmachines. SEO is eigenlijk een soort marketingstrategie. Zoals je kunt besluiten in te zetten op Instagram of LinkedIn, kun je ook inzetten op SEO.
Dat betekent dat je zorgt dat je met verschillende pagina’s van jouw website hoog in zoekmachines terechtkomt. Dus op het moment dat iemand iets zoekt op Google moet jouw pagina naar boven komen. En hoe hoger op de pagina – de zoekresultatenpagina – hoe beter. Eigenlijk is alles wat op de eerste pagina staat een goede score, alles wat op vervolgpagina’s staat wordt niet bezocht.
00:04:48
Samira: Denk jij dat SEO geschikt is voor zakelijke evenementen?
Nienke: Ja, je kunt SEO eigenlijk altijd inzetten, maar het hangt er wel heel erg van af. Organiseer jij eenmalig een evenement, dan is het wellicht niet de meest rendabele vorm van marketing. Dan kun je beter kijken naar adverteren en dan precies de juiste doelgroep targetten.
Je kunt SEO wel heel goed inzetten als je bijvoorbeeld online trainingen beschikbaar hebt staan, waar mensen gelijk toegang toe hebben. Of gebruik het om je naamsbekendheid te vergroten. Dit doe je door hele waardevolle content te produceren en SEO in te zetten. Dit gaat hand in hand en kun je niet los van elkaar zien.
00:20:10
Samira: Maar het is niet zo dat je denkt, ik gooi er even wat budget tegenaan, huur een expert in, optimaliseer alle pagina’s en dan ben ik klaar voor lange termijn. Zo werkt dat niet toch?
Nienke: Nee, helaas werkt dat zo niet. SEO moet je altijd bijhouden. Je moet het zo zien dat Google de zoeker het beste wil helpen en hoe je dat doet, verandert per dag. Het beste voorbeeld is de coronacrisis. Dat had niemand voorzien. Stel dat je twee jaar geleden alles geoptimaliseerd had, maar nu zoeken mensen naar hele andere informatie. Dus dan heb je pech. Dus je moet er altijd mee bezig blijven.
Zorg dat je af en toe een ochtend of middag plant om er voor te gaan zitten. Het liefst eens per maand. Dan ben je misschien niet eens de hele ochtend of middag bezig, maar dan heb je wel gecontroleerd of alles nog loopt zoals je wilt.