Je wilt (nieuwe) bezoekers trekken naar jouw evenement. Hoe zorg je dat je opvalt en jouw bericht nou op tussen al die andere? Ik deed een schrijfworkshop Onderscheidend Schrijven en heb een paar tips voor je!
Vorige week mocht ik meedoen met een schrijfworkshop Onderscheidend Schrijven van Linda op Locatie, in samenwerking met Mariola Dirkzwager. Ik had al eens een schrijfoefening van Mariola gedaan tijdens de Locatietour en was nieuwsgierig geworden.
Deze workshop was gericht op eventlocaties, maar de tips zijn toepasbaar voor iedereen. Het is dus ook interessant voor jullie als eventplanner. Hoe kun je nou zorgen dat jouw evenement en uitnodiging eruit springt? De belangrijkste tips van de workshop lees je in deze blog terug.
Leuke manier van kennismaken
Eerst wil ik nog delen hoe we met elkaar kennismaakten. Misschien is het iets voor jouw evenement. Dit idee is vooral geschikt voor kleine groepjes tijdens workshops en trainingen. Het enige wat je nodig hebt is pen en papier voor elke deelnemer.
Vraag elke deelnemer zijn voor- en achternaam verticaal op te schrijven. Laat ze daarna per letter een woord of zin schrijven die bij hun past. Geef de deelnemers maximaal 5 minuten voor deze opdracht. Het eerste wat in ze opkomt is goed. Daarna leest iedereen om de beurt zijn/haar lijstje voor.
Wat fijn is aan deze oefening is dat het niet lang duurt. Iedereen leest z’n stukje voor en kan niet heel lang uitwijden of commerciële verhalen vertellen over zijn of haar bedrijf. Ook leer je elkaar beter kennen dan bij een gemiddelde pitch.
Eerst schrijven, dan denken
De belangrijkste tip van de workshop is: loslaten. Het is vast wel herkenbaar. Je wilt een stukje schrijven, voor welk medium dan ook, en er komt niets uit je vingers. Het moet goed zijn, aansprekend voor de doelgroep én lekker origineel. En hoe zat het ook alweer met hashtags en SEO? Hierdoor loop je vast, want je bent teveel aan het nadenken.
Om te oefenen met het loslaten moesten we 10 minuten achter elkaar schrijven. Zonder pauzes. We kregen zinnetje om mee te beginnen. Als je even niet meer weet wat je moet schrijven, herhaal je de eerste zin. Of schrijf je je gedachtes op. Wat leuk is aan deze oefening is dat je tussendoor bruikbare zinnen schrijft.
Dus begin gewoon met schrijven. Zet eventueel een timer om jezelf te dwingen een bepaalde tijd door te blijven schrijven. Daarna kijk je welke stukken bruikbaar zijn en herschrijf je de tekst tot een mooi geheel. Zo begon ik vroeger ook met bloggen en het helpt echt! Herschrijven is namelijk veel makkelijker dan direct een goed stuk tekst neerzetten.
Maak een basisdocument voor je evenement
Een tweede tip is om een blauwdruk te maken. In het midden staat ‘Ik’. Dit kun jij persoonlijk zijn, maar ook jouw bedrijf of het evenement.
Je schrijft vervolgens een stukje over de wat, hoe, essentie en wat het oplevert. Vertaald naar evenementen is dat bijvoorbeeld:
- Wat kun je zien, leren, meemaken, ontmoeten of beleven op het evenement?
- Hoe doe je dat? Wat is het concept, het programma, de invulling van je evenement?
- Bij essentieel gaat het om wat er altijd overeind moet blijven bij alles wat je doet. Bijvoorbeeld wanneer je evenement succesvol is. Wanneer stop je ermee als datgene er niet is?
- Wat levert het evenement op voor jouzelf (als individu of als bedrijf) en voor jouw doelgroep (de klant)? Dit zijn de drijfveren voor jezelf, zodat je weet waar je het voor doet.
Als je je basistekst uitwerkt is het belangrijk om specifiek te zijn. Veel mensen gebruiken woorden als passie en inspiratie. Dat is op zich prima, maar wat betekent dat voor jou? Kijk ook eens naar synoniemen. Zo kun je afwisselen als je veel dezelfde woorden gebruikt. En misschien is er een alternatief woord dat beter bij jou of jouw evenement past.
Heb je jouw blauwdruk tekst af, dan is dat de basis voor de andere teksten. De ene keer heb je een korte tekst nodig, de andere keer wat langer. De ene keer richt je je wat meer op wat het evenement oplevert, de andere keer wat meer op de hoe.
Ik hoop dat deze tips het schrijven voortaan wat makkelijker maakt. Heb jij nog schrijftips voor andere eventplanners? Laat het weten in de reacties.
Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Linda op Locatie. Meer informatie vind je in onze disclaimer.