Pinterest kan een heel interessant kanaal zijn om (nieuwe) bezoekers te werven voor je evenement. Ik kan me voorstellen dat je nog niet goed weet hoe, daarom hebben we een aantal tips voor je.
Vorige week was ik te gast bij Visual Marketing in 1 Day. Een heel interessant evenement over social media-kanalen waar beeld heel belangrijk is, zoals Instagram, Pinterest en Youtube. In deze blog ga ik wat dieper in op Pinterest.
Nog wel even belangrijk: Pinterest is eigenlijk geen social media-kanaal. Je kunt het zien als een visuele zoekmachine. Wist je dat er tegenwoordig meer gebruikers op Pinterest zitten dan op Twitter? Een kans dus, ook voor jouw evenement.
Hoe gebruik je Pinterest voor een evenement?
Wat plaats je op Pinterest als je een evenement onder de aandacht wilt brengen? Om te beginnen is het goed om te weten dat je naast afbeeldingen ook video’s kan plaatsen. Daarnaast moet je echt al een paar maanden voor je evenement al beginnen met pins plaatsen.
Een aantal ideeën voor de inhoud van je Pins:
- Aankondigingen en teasers van je evenement.
- Infographics doen het heel goed op Pinterest. Laat bijvoorbeeld een infographic maken dat aansluit op het onderwerp van het evenement.
- Deel tips over hotels, restaurants en hotspots in de omgeving.
- Maak borden aan met verschillende onderwerpen gerelateerd aan je evenement. Misschien kun je mensen zelfs al iets leren over een onderwerp waar ze op het evenement meer mee gaan doen.
- Zorg voor fotowaardige elementen op het evenement, zodat bezoekers er zelf foto’s van maken.
- Deel quotes en tips van sprekers naderhand op Pinterest.
- Zorg wel dat je mensen via je Pins verwijst naar je website, zodat ze daadwerkelijk een kaartje kunnen kopen of reserveren.
Op High Profile Events en Event Smart vind je meer handige tips over hoe je Pinterest gebruikt om je evenementen onder de aandacht te brengen. Of volg het bord op Pinterest van de spreker van de sessie, Archana.
Zorg voor een lange adem
Mijn belangrijkste tip is om een lange adem te hebben als je hiermee aan de slag gaat. Dit geldt eigenlijk voor alle online inspanningen. Even snel wat posten op welk kanaal ook, levert je weinig extra aanmeldingen op. Maar als je investeert, ontdekt wat je bezoekers interessant vinden en langdurig zichtbaar bent online, dan zal het steeds makkelijker worden om een volle zaal te krijgen. Uiteindelijk draait het erom dat je goede content maakt die relevant is voor de doelgroep.