Pinterest als marketingtool: jouw event promoten door te inspireren

Pinterest als marketingtool: jouw event promoten door te inspireren

Je gebruikt Pinterest ongetwijfeld al als je op zoek bent naar interieur inspiratie, een nieuw kapsel of leuke ideetjes voor de traktaties van je kind. Maar wist je dat Pinterest ook kunt inzetten als marketingtool voor jouw evenement? Nee? Snel verder lezen!

Pinterest de zoekmachine

Ga eens na hoe je Pinterest zelf gebruikt. Je gebruikt het waarschijnlijk om ergens mooie plaatjes voor te zoeken, right? Iets wat ik net nog in de zoekbalk van Pinterest typte: ‘Tafel met wieltjes’. Waarom? Omdat ik zo’n tafel goed kan gebruiken, maar vooral heel benieuwd ben hoe dat er dan uit ziet. Als er dan een afbeelding met een link naar een DIY-artikel bij zit (Do It Yourself, red), dan ben ik helemaal gelukkig. Kortom: Pinterest is een zoekmachine. Keep that in mind!

Verplaats je in de doelgroep

Jij denkt nu ‘Jaja, allemaal leuk en aardig maar ik organiseer een evenement en ik verkoop geen tafels op wieltjes!’. Dat klopt inderdaad.. in dit geval ben ik met mijn tafel-op-wieltjes-missie niet jouw doelgroep. Wat je wél verkoopt zijn succesvolle evenementen (of bijdragen daaraan met jouw product/dienst). En dat is precies waarom het zo belangrijk is dat je in de schoenen van je doelgroep gaat staan. Waar zijn ze naar op zoek? En op welk punt in hun ‘customer journey’ moeten ze jouw evenement tegenkomen? Wat is jouw ‘tafel op wieltjes’?

Fictieve case

Stel je eens voor.. 
Ik ben startend ondernemer en ik wil een nieuwe website maken. Niet te ingewikkeld, gewoon een een simpele wordpress website met een leuk thema. Ik kijk op Pinterest om inspiratie op te doen, een moodboard te maken en zoek handige tips & tricks.

Jij hebt een bedrijf in e-commerce. Je bouwt custom-made websites, adviseert klanten op het gebied van online marketing en organiseert kennisevents als congressen, trainingen en inspiratiesessies. Je bent benieuwd naar Pinterest als marketingtool voor jouw events.

Hoe kun jij Pinterest inzetten om mij als bezoeker aan te trekken?
Ik zoek naar inspiratie en tips voor mijn website. Dat betekent dat ik zoektermen als ‘inspiratie website’ of ‘tips homepage website’ of ‘handige plugins wordpress’ intyp.

Daar kun je op twee manier op inspelen: 
1. Je kunt simpelweg jouw artikelen/ blogs pinnen die daar mee te maken hebben waardoor bezoekers op je website komen om het artikel te lezen. Als je de bezoekers eenmaal op je website hebt moet je zorgen dat je ze aan je bindt. Dat ze zich bijvoorbeeld inschrijven op je nieuwsbrief. Daarna kun je ze gaan vertellen over jouw event.

2. Je kunt ook heel gericht nadenken hoe je bezoekers direct vertelt over jouw event. Je kunt bijvoorbeeld pinnen over programma onderdelen of sprekers. Zorg dan wel dat je bovenstaande keywords op een manier in de pin verwerkt: ‘Talk: de beste tips voor de homepage van je website’.  (Op een toffe afbeelding in jouw huisstijl en bij voorkeur van 1 van jouw vorige events!)

Let op: het is belangrijk dat bezoekers krijgen wat ze verwachten. Als ze 3 tips voor een goede ‘Over Mij’ tekst verwachten en op jouw eventpagina komen (en dus niet die 3 tips krijgen) hebben ze een negatieve ervaring. Dat betekent dat ze niet geneigd zijn om informatie op te doen over jouw event. Zorg dat je aan de verwachtingen voldoet!

En? Al zin om met Pinterest aan de slag te gaan? 

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Agenda

Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.