Je gebruikt Pinterest ongetwijfeld al als je op zoek bent naar interieur inspiratie, een nieuw kapsel of leuke ideetjes voor de traktaties van je kind. Maar wist je dat Pinterest ook kunt inzetten als marketingtool voor jouw evenement? Nee? Snel verder lezen!
Pinterest de zoekmachine
Ga eens na hoe je Pinterest zelf gebruikt. Je gebruikt het waarschijnlijk om ergens mooie plaatjes voor te zoeken, right? Iets wat ik net nog in de zoekbalk van Pinterest typte: ‘Tafel met wieltjes’. Waarom? Omdat ik zo’n tafel goed kan gebruiken, maar vooral heel benieuwd ben hoe dat er dan uit ziet. Als er dan een afbeelding met een link naar een DIY-artikel bij zit (Do It Yourself, red), dan ben ik helemaal gelukkig. Kortom: Pinterest is een zoekmachine. Keep that in mind!
Verplaats je in de doelgroep
Jij denkt nu ‘Jaja, allemaal leuk en aardig maar ik organiseer een evenement en ik verkoop geen tafels op wieltjes!’. Dat klopt inderdaad.. in dit geval ben ik met mijn tafel-op-wieltjes-missie niet jouw doelgroep. Wat je wél verkoopt zijn succesvolle evenementen (of bijdragen daaraan met jouw product/dienst). En dat is precies waarom het zo belangrijk is dat je in de schoenen van je doelgroep gaat staan. Waar zijn ze naar op zoek? En op welk punt in hun ‘customer journey’ moeten ze jouw evenement tegenkomen? Wat is jouw ‘tafel op wieltjes’?
Fictieve case
Stel je eens voor..
Ik ben startend ondernemer en ik wil een nieuwe website maken. Niet te ingewikkeld, gewoon een een simpele wordpress website met een leuk thema. Ik kijk op Pinterest om inspiratie op te doen, een moodboard te maken en zoek handige tips & tricks.
Jij hebt een bedrijf in e-commerce. Je bouwt custom-made websites, adviseert klanten op het gebied van online marketing en organiseert kennisevents als congressen, trainingen en inspiratiesessies. Je bent benieuwd naar Pinterest als marketingtool voor jouw events.
Hoe kun jij Pinterest inzetten om mij als bezoeker aan te trekken?
Ik zoek naar inspiratie en tips voor mijn website. Dat betekent dat ik zoektermen als ‘inspiratie website’ of ‘tips homepage website’ of ‘handige plugins wordpress’ intyp.
Daar kun je op twee manier op inspelen:
1. Je kunt simpelweg jouw artikelen/ blogs pinnen die daar mee te maken hebben waardoor bezoekers op je website komen om het artikel te lezen. Als je de bezoekers eenmaal op je website hebt moet je zorgen dat je ze aan je bindt. Dat ze zich bijvoorbeeld inschrijven op je nieuwsbrief. Daarna kun je ze gaan vertellen over jouw event.
2. Je kunt ook heel gericht nadenken hoe je bezoekers direct vertelt over jouw event. Je kunt bijvoorbeeld pinnen over programma onderdelen of sprekers. Zorg dan wel dat je bovenstaande keywords op een manier in de pin verwerkt: ‘Talk: de beste tips voor de homepage van je website’. (Op een toffe afbeelding in jouw huisstijl en bij voorkeur van 1 van jouw vorige events!)
Let op: het is belangrijk dat bezoekers krijgen wat ze verwachten. Als ze 3 tips voor een goede ‘Over Mij’ tekst verwachten en op jouw eventpagina komen (en dus niet die 3 tips krijgen) hebben ze een negatieve ervaring. Dat betekent dat ze niet geneigd zijn om informatie op te doen over jouw event. Zorg dat je aan de verwachtingen voldoet!
En? Al zin om met Pinterest aan de slag te gaan?