Met deze 3 tips kun je meer tickets verkopen via social media!

Met deze 3 tips kun je meer tickets verkopen via social media!

Events zijn booming. Ontzettend veel bedrijven organiseren tegenwoordig workshops, cursussen, trainingen of andere evenementen waar tickets voor verkocht moeten worden. Kortom: er is véél concurrentie. En social media inzetten om tickets te verkopen lijkt zo gemakkelijk maar de realiteit blijkt anders. Waar te beginnen bijvoorbeeld? Hier dus! Want met deze 3 tips kun je meer tickets verkopen via social media!

Tip 1: Focus!

Doelgroep

Focus je op de juiste doelgroep. Misschien vind je dit een open deur maar toch leert mijn ervaring dat organisatoren zich niet écht focussen. Je wilt niet weten hoe vaak ik ‘mannen en vrouwen tussen de 20 en 60 jaar’’ als antwoord krijg op de vraag voor wie ze het event organiseren. Veel organisatoren willen namelijk graag voor iedereen toegankelijk blijven en niet teveel mensen uitsluiten. Dat komt vanuit de beperkende overtuiging dat ze het evenement vast niet vol krijgen. Een te generieke doelgroep betekent te generieke content. Die generieke content zorgt er vervolgens weer voor dat het bij niemand écht resoneert. Ga maar eens na; hoe specifieker jij je aangesproken voelt door content (‘Dit product is echt op mijn lijf geschreven”) hoe sneller je geneigd bent om er meer over te willen weten, right?

Kanalen

Naast een doelgroepfocus is het belangrijk om een platformfocus aan te brengen: op welke social media kanalen ben je met jouw evenement zichtbaar? Dat hangt nauw samen met de focus op de juiste doelgroep. Waar bevindt de doelgroep van het event zich voornamelijk? Je hoeft niet overal zichtbaar te zijn. Sterker nog; hoe beter je je kunt focussen op 1 of 2 kanalen, des te sterker je jouw content kunt maken. 

Voorbeeld: Organiseer je een congres? Dan voelt LinkedIn als een logischere keuze dan Instagram. Maar organiseer je een yogafestival dan kun je je beter focussen op Instagram dan LinkedIn.

Periode

Probeer ook een focus aan te brengen als het gaat om de periode van het verkopen van tickets. Veel organisatoren starten ‘maar zo vroeg mogelijk’ met hun ticketverkoop. Wederom vanuit de beperkende overtuiging dat het evenement anders niet uitverkocht raakt. De spanningsboog van de doelgroep is vaak niet zo lang dat ze maanden bezig zijn met jouw evenement. Over het algemeen worden er dus nog niet veel tickets verkocht voor een evenement wat pas over 5 maanden plaatsvindt want ‘dat kan later ook nog wel’. Ik raad organisatoren aan om 6 tot 4 weken voorafgaand aan het evenement te starten met de marketingcampagne. Dat betekent wel dat echt alles klaar moet staan om uitgerold en ingepland te worden. Moet je dan nog starten met een landingspagina of met het bedenken van content? Te laat! Dan blijf je namelijk achter de feiten aanlopen en zijn die 6 tot 4 weken echt te kort. Organiseer je een heel groot evenement zoals een festival, een beurs of een congres? Dan heb je wat langer nodig voor een effectieve marketingcampagne, vaak zo’n 8 tot 6 weken.

Tip 2: Maak relevante content

Tegenover elke promotionele post moeten tenminste 4 niet-promotionele posts staan. Waarom? Omdat niemand zit te wachten op gespam. Probeer dus niet alleen maar keihard te verkopen in je uitingen op social media. Je volgers worden promotionele posts snel zat en krijgen door al dat gespam de indruk dat het vast niet goed gaat met de kaartverkoop. Geen goede indruk. Maak in plaats daarvan relevante en waardevolle content. Content die een directe link heeft met het event en waarmee je informeert, inspireert en activeert in plaats van verkoopt. Door middel van die relevante content bouw je een vertrouwensband op met je doelgroep en zijn ze zo sneller geneigd om een ticket te kopen. 

Tip 3: Social advertising & Facebook Pixel

Zet social advertising in! Je bereikt simpelweg op een effectieve manier een grotere doelgroep voor jouw evenement. Doe je dat via Facebook of Instagram? Zorg dan wel dat je gebruik maakt van een Facebook Pixel. Zonder zo’n stukje code schiet je met hagel. Die pixel zorgt er namelijk voor dat je inzicht krijgt in belangrijke data. Data over de prestaties van je advertenties en het aantal conversies bijvoorbeeld. Maar misschien het allerbelangrijkste; met die pixel kun je jouw advertenties en overkoepelende marketing strategie optimaliseren. Met behulp van A/B-testen leer je steeds meer over jouw doelgroep en wat hen activeert tot bepaald gedrag (klikken, kopen, etc).

Meer leren over de Facebook Pixel? Frankwatching plaatst er regelmatig goede artikelen over!

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.