Dat je social media kunt inzetten voor jouw events is duidelijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je het op een zinvolle manier doet? Hoe haal je er zoveel mogelijk uit? In deze blog 3 manieren om social media succesvol in te zetten voor jouw evenement!
1. Marketingtool
Een open deur (maar goede manier!) om social media in te zetten is ter promotie van een event. Sterker nog, social media is tegenwoordig één van de de belangrijkste marketingtools voor de verkoop van tickets. Maak gebruik van advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn maar vergeet ook het organische bereik niet. Maak ook altijd een goede contentkalender met waardevolle content voor de doelgroep van het event. Je zult zien dat waardevolle content die aansluit op evenement EN de doelgroep de sleutel is tot de verkoop van tickets!
2. Live streaming
Een livestream werkt goed voor de engagement en de geloofwaardigheid van een evenement. Alle thuisblijvers zien wat ze gemist hebben en alle twijfelaars kopen de volgende keer zeker een kaartje na het kijken van de livestream. Bedenk van te voren of je het hele event of slechts een gedeelte ervan wilt livestreamen. En misschien zijn de opnames van de livestream wel een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van het event? De doelgroep koopt bijvoorbeeld tegen sterk gereduceerd tarief een ticket voor de livestream van het event.
Het is belangrijk om altijd een doel te formuleren voor het inzetten van een livestream. Wat wil je er mee bereiken? Op basis van die doelstelling kun je beslissen wat voor soort livestream het wordt en hoe je het inricht.
3. Community building
Een mooie manier om de beleving van jouw evenement te verlengen is met social media. Zowel voorafgaand aan- als na afloop van het event. Zie social media als tool om te bouwen aan een community en dus een sterkere band met de doelgroep. Twee voorbeelden:
- Voorafgaand aan het event geef je bezoekers toegang tot een Facebookgroep waarin ze elkaar alvast kunnen leren kennen en gegevens uitwisselen. Aarzel ook niet om de community om input te vragen, bijvoorbeeld via LinkedIn. Dit vergroot de draagkracht en zichtbaarheid van jouw evenement!
- Na afloop van het event voeg je alle bezoekers toe aan een Facebookgroep waarin je de foto’s van het evenement deelt. Faciliteer vervolgens een online vervolg van het evenement. Wellicht kun je dieper op een bepaald onderwerp induiken met behulp van een online sessie.