Hergebruik je livestream

Sommige evenementen gaan stilletjes voorbij. Niet voor de directe aanwezigen en betrokken, maar wel voor iedereen er omheen. Gemiste kans als je het mij vraagt! In deze blog lees je waarom en wat je kunt doen om je livestream van je online of hybride evenement te ‘hergebruiken’.

Ik heb het nooit begrepen. Zeker nu het makkelijker is geworden dan ooit, want veel evenementen worden online gehouden of er zijn hybride evenementen. Dus de beelden zijn er. De content is er.

Veel aandacht, weinig over de inhoud

Even een schets wat er regelmatig gebeurt: er is voorafgaand aan het evenement veel promotie. “Doe mee”, “meld je aan”, “het wordt een mooie bijeenkomst”. Super! Maar dan is het zover en vindt het evenement plaats. Het is een prachtige dag, iedereen is blij en zeker de laatste weken is iedereen trots wat ze voor elkaar hebben gebokst. Veel mensen hebben ineens allerlei nieuwe dingen moeten leren.

Er verschijnt nog een screenshot van de mensen in Zoom of eventueel een leuk sfeerfilmpje. En klaar.

Als toeschouwer en als iemand die wel interesse heeft in het evenement, maar net niet genoeg om erheen te gaan, is het wat teleurstellend dat er zo weinig gedeeld wordt naderhand. Waarom hoor je er niets meer over? Zonde, want je kunt een veel groter publiek bereiken.

Hoe kun je het aanpakken?

Het is geen kritiek. Ik begrijp donders goed dat de laatste weken heftig waren en je al genoeg aan je hoofd had. Misschien kun je nu alsnog wat met de content doen of neem het mee voor de volgende keer.

Afhankelijk van de doelstellingen kun je kijken naar wat voor content je allemaal hebt verzameld en wat de slimste manier is om dit te hergebruiken.

De video’s kun je inzetten om:

  • extra inkomsten te genereren door tegen betaling toegang tot de video’s aan te bieden,
  • discussies over een bepaald onderwerp online voort te zetten met een breder publiek op social media,
  • upsell te doen,
  • meer naamsbekendheid te genereren voor je evenement, bedrijf en voor een eventuele volgende editie van je evenement.

Je hoeft dus niet je hele stream gratis weg te geven. Je kan hem bijvoorbeeld betaald aanbieden. Of gratis, om e-mailadressen te verzamelen. Of laat bijvoorbeeld korte videofragmentjes maken met inhoud (dus niet alleen maar sfeerbeelden) en deel die op verschillende kanalen.

Hieronder een voorbeeld van onze eigen videofragmenten. Deze delen we op social media, de beste video’s laten we zien op de website en we hebben een playlist gemaakt op Youtube.

Een ander mooi voorbeeld van een partij die dit goed aanpakt is Momice, met hun Connecting the Dots evenementen.

Event(jes) sparren?

Vind je het lastig om hier een begin mee te maken of zie je door de bomen het bos niet meer? Het is belangrijk om eerst je doel helder te hebben. Je kan namelijk hele dagen besteden aan content maken en hergebruiken. Je kunt bij ons een sparsessie plannen en dan denken we met je mee!

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Agenda

Master in Online & Hybride events

Met onze super uitgebreide e-course krijg jij het zelfvertrouwen om zo’n ijzersterk online of hybride event neer te zetten.

Tips & Tricks voor het opstellen van een event begroting!

Wil jij weten wat er allemaal bij komt kijken, zodat je de juiste mensen op de juiste plek kan inzetten?

Volg dan nu in je eigen tempo onze e-course.