De ontstaansgeschiedenis van de Event Planner Academy is te danken aan het geloof in ‘Eventmarketing’. Veel mensen denken dat het gaat over het in de markt zetten van een event. Hoe zorg je dat je zoveel mogelijk bezoekers naar je evenement toe trekt? Welke marketing kanalen gebruik je? Maar ‘Eventmarketing’ heeft in dit geval toch echt een andere betekenis.
De kracht van eventmarketing
Bekende en verhelderende synoniemen zijn Experience marketing. Of Live communicatie. Of interactieve marketing. Of simpelweg belevingsvolle evenementen. Maar je kunt het misschien nog wel het beste zo omschrijven;
Het event kun je namelijk zien als een vorm van marketing die alle zintuigen prikkelt en zorgt voor een ultieme beleving. Je hebt een livecontactmoment met je doelgroep waaraan je perfect jouw boodschap kunt overbrengen. Wat mij betreft de meest effectieve manier om een marketingbudget in te zetten. Je bereikt met een event elke marketingdoelstelling én met het hoogst mogelijk resultaat.
Een event inzetten als onderdeel van de marketing & communicatie mix.
Resultaat?
Jazeker! Events zorgen voor een hoog resultaat; een hoge Return on Investment (ROI). Voor veel marketeers een gevreesde term maar dagelijkse kost en keiharde realiteit. Het inzetten van een event om je doel te bereiken klinkt misschien duur maar kost relatief weinig doordat je er veel voor terug krijgt. Een illustrerende diagram:
Events verslaan de traditionele media dus moeiteloos. Maar hoe komt dat? Deelnemen aan een event zet aan tot kopen, zo simpel is het. Live een product of dienst beleven prikkelt zintuigen en zorgt ervoor dat het merk en dus het product of dienst bij de doelgroep tot leven komt.
De ultieme combinatie is wat mij betreft wanneer je dat live event mixt met een goed uitgewerkt online traject. Met een sterk online voor- en natraject haal je het onderste uit de kan!
Voorbeeldje?
Kijk eens bovenstaand filmpje. Het doel? Die 88 procent van de marketeers van Heineken overtuigen. De uitwerking? Een eiland afhuren en de marketeers onderdompelen in een ware Sol beleving met behulp van storytelling. Prachtig toch? Natuurlijk hoef je geen heel eiland af te huren om jouw doel te bereiken, het geeft enkel aan dat die zintuigprikkelende live-ontmoeting werkt!
Ok, dus met één event per maand ben ik klaar?
Nee! Elke maand een productpresentatie of ander soort van eventmarketing is natuurlijk heel mooi maar onvoldoende. De kracht zit hem in de juiste mix. Dus naast dat mooie en belevingsvolle event heb je ook nog steeds je traditionelere on- en offline marketingmix nodig. Een event is een hele waardevolle, en vaak onderschatte, toevoeging aan die mix.