‘Wat is nou eigenlijk hospitality?’ Deze vraag werd mij onlangs nog gesteld tijdens een (online) netwerkbijeenkomst. Best een logische vraag eigenlijk, want dit begrip kán heel vaag zijn en op vele verschillende manier te interpreteren. In dit artikel lees je meer over de betekenis en toepassingen van deze abstracte term.
Inhoud
De betekenis
Hospitality betekent letterlijk gastvrijheid, wat volgens Van Dale staat voor ‘gul in het ontvangen van gasten’. Uiteraard een super belangrijk onderdeel bij het ontvangen van gasten, klanten of bezoekers. Immers, wanneer je zelf in een restaurant gaat eten kan de biefstuk nog zo mals zijn, wanneer deze opgediend wordt door een zuur kijkende medewerker die helemaal geen zin heeft om jou te bedienen, is de kans zeer klein dat je hier nog terugkeert. Laat staan als er bij aankomst blijkt dat er ook nog iets is misgegaan met jouw reservering waardoor je al een half uur op een tafel hebt staan wachten en ze vervolgens nog je dieetwens zijn vergeten door te geven.
Gastvrijheid
Gastvrijheid, of beter nog, gastvriendelijkheid is daarom van essentieel belang in de beleving van je bezoeker. Vriendelijkheid, gecombineerd met oprechtheid, behulpzaamheid en het ontzorgen van je bezoeker. Mensen zien en ze even het gevoel te geven dat ze speciaal zijn. Want let’s face it, dat vindt iedereen fijn! Misschien zelfs in deze tijd wel toepasselijker dan ooit, aangezien niemand minder dan onze premier ons een paar weken geleden de boodschap gaf van ‘let een beetje op elkaar’. Aandacht voor gastvrijheid lijkt soms logisch en een open deur, maar dat juist vaak dat de reden dat het er een beetje bij inschiet.
... maar het gaat verder dan dat
Voor mij dekt alleen de term ‘gastvrijheid’ niet wat hospitality volledig is. Hospitality zit namelijk óók in de relatie met je medewerkers, collega’s, leveranciers of opdrachtgevers. Medewerkers die blij zijn om op je event te werken stralen dat uit en kunnen daardoor nog oprechtere service verlenen aan je bezoekers. Een vriendelijke relatie met je leveranciers zal altijd helpen in het maken van betere deals waarin win/win situaties ontstaan. En met de juiste hospitality houding zal een opdrachtgever jou een volgende keer ook sneller een opdracht gunnen.
Tot slot kan hospitality zelfs als sales tool gezien worden. People buy from people en nog sneller van people die in staat zijn om ze speciaal te doen voelen. Hospitality maakt van je bezoekers, medewerkers én leveranciers ambassadeurs en komen daardoor sneller en vaker bij je terug.
Hospitality en events
Over hoe je hospitality toevoegt aan je evenement vertel ik je de komende tijd graag meer, middels kennis en trucs die ik de afgelopen jaren heb verzameld door het zelf organiseren én bezoeken van veel verschillende soorten evenementen. Mijn ervaringen met vele praktijkvoorbeelden deel ik graag met je!
Wanneer bezocht jij voor het laatst een event of locatie waar je je speciaal voelde?
Foto’s: Abbink Fotografie