Wanneer komen mensen ondanks mondkapjesplicht wél naar je event?

Ondanks mondkapjesplicht bezoekers aantrekken

Al drie maanden doe ik heel voorzichtig en neem ik de RIVM-maatregelen meer dan serieus. Toch ging ik naar het BLM-protest in Utrecht. Ik besefte dat er twee belangrijke redenen waren, die je kunt vertalen om bezoekers naar jouw evenement te krijgen.

Ik vind het zelf heel interessant. Hoe kan het dat een ‘angsthaas’, zoals sommige mensen me noemden sinds corona ons land in de greep heeft, toch naar een plein vol mensen gaan?

Het antwoord is redelijk simpel. Er waren twee belangrijke redenen. En ik besefte me dat deze twee punten waarschijnlijk ook goed werken om bezoekers te motiveren naar jouw evenement te komen.

1. De bezoeker moet het de moeite waard vinden

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik kan me voorstellen dat het meer dan voorheen belangrijk is dat de toegevoegde waarde voor een bezoeker duidelijk is. Waarom zou hij naar jouw evenement komen? Wat gaat hij leren, doen, ontdekken of wie gaat hij ontmoeten?

Voorheen moest je voornamelijk rekening houden met de volle agenda’s van mensen. En eventueel de hoeveelheid van evenementen die werden gepland.

Nu komt daar gezondheid bij.

Als ik naar mezelf kijk en m’n bezoek aan het protest, was het voor mij zo ongelooflijk belangrijk om erheen te gaan, dat ik het risico wilde nemen.

2. Maak duidelijk welke maatregelen je neemt

Ik schrijf wel dat ik risico wilde nemen, maar daar zit een grens aan. Zo had ik niet graag tussen de mensen in Amsterdam willen staan. Hoe belangrijk ik het ook vind om te demonstreren tegen racisme. Toen ik zag dat het in Amsterdam ging plaatsvinden, had ik dus besloten niet te gaan. Waarom veranderde ik binnen enkele dagen tijd toch van gedachten?

Het verschil was dat ik met het protest in Amsterdam niet wist wat me te wachten stond. Hoe kun je protesteren op anderhalve meter afstand? En daar überhaupt komen zonder te dichtbij mensen te komen?

Het protest in Den Haag zorgde eigenlijk heel snel ervoor dat mijn zorgen verdwenen. Het kan dus wel met afstand. Ik hoorde dat ze in Utrecht kruisjes op de vloer gingen zetten waar mensen op moesten staan. Ook was ik benieuwd waar het ging plaatsvinden. Enerzijds omdat ik dan wist of ik dichtbij kon parkeren, anderzijds zodat ik kon inschatten of ik makkelijk weg kon komen als het me toch te druk werd. Het protest vond plaats op het Jaarbeursplein. Een bekende plek en ik wist dat ik bij aankomst goed kon zien of ik me prettig voelde bij de situatie of dat ik weer terug naar m’n auto zou gaan. Ik had voor mezelf besloten zoveel mogelijk achterin of aan de zijkant te staan, zodat ik weer weg kon als ik dat wilde. Tijdens het protest hield ik de mensen om me heen goed in de gaten.

Je hoort het, er gingen veel gedachtes en zorgen in me om. En nou ben ik wel een piekeraar en analyseer ik graag, zo is niet iedereen. Maar ik kan me voorstellen dat elke bezoeker het fijn vindt om vooraf te weten of het veilig is om naar een evenement te komen.

Mijn advies is daarom om goed en duidelijk te communiceren welke maatregelen je neemt. Natuurlijk zijn er een aantal dingen verplicht, maar het geeft vertrouwen en stelt gerust als je laat zien hoe je het in de praktijk brengt. Maar, hoewel je duidelijk moet zijn, dik het niet aan.

Praktische tips

Dus even los van of je het met me eens bent dat ik ben gegaan, het geeft wel aan wat voor mij zorgde dat ik na drie maanden thuiszitten nu toch op pad ging.

En ik denk dat hier wel wat tips uit te halen vallen. Punten die in mij opkomen zijn:

  • Nog duidelijker maken waarom het de moeite waard is om naar een evenement te komen. Wat gaat iemand missen als hij/zij niet komt?
  • Laat zien dat je de maatregelen serieus neemt. Maak bijvoorbeeld een pagina op de website waarin je aangeeft wat je doet om de afstand te bewaken, en hoe het eraan toegaat op drukke plekken of momenten zoals de ontvangst of de pauzes.
  • Maak foto’s en deel deze op social media, zodat mensen er een beeld bij hebben.
  • Vraag of mensen zich willen aan- of afmelden en vraag aan de afmelders wat de reden is om niet te komen. Eventueel geautomatiseerd. Blijkt dat het veelal om corona gaat? Dan is dat een mooie manier om te onderzoeken hoe je de zorg eventueel kan wegnemen.

Als ik als ‘angsthaasje’ naar een groot protest durf, is er hoop voor de evenementenbranche. Neem de zorgen van je gasten weg en zorg dat je evenement waardevol is. Dan kunnen we de draad weer gaan oppakken!

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.