Wat is een community precies en wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf? En hoe kun je profiteren van zo’n community bij de organisatie van een terugkerend evenement? We gaan hierover in gesprek met Kirsten Wagenaar.
Kirsten Wagenaar is samen met haar compagnon eigenaar van Bind. We praten over hoe je als terugkerend evenement kan profiteren van een community en wat er voor nodig is om een community te faciliteren.
HIGHLIGHTS
Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast.
00:02:05
Kirsten: De definitie die wij altijd aanhouden is dat een community zich afspeelt op on- en offline platformen of kanalen, plekken. Waar een groep met heel veel gemeenschappelijke kenmerken – dat kunnen locaties zijn of interesse of een omstandigheid die ze delen, of hun beroepspraktijk of een actie die ze met elkaar willen doen – en die komen bij elkaar op verschillende platformen. En die wisselen kennis en ervaring uit. Soms doen ze dus ook dingen samen. En vaak hebben ze een gemeenschappelijk doel daarmee.
Eén van de grootste misvatting over communities is dat het gewoon een groep mensen is. En dat als je dus ook een nieuwsbrief verstuurt aan een groep mensen dat je dan een community hebt. Alleen is heel belangrijk dat, om het een community te noemen, moet er ten eerste interactie zijn tussen de mensen in die groep. En wil het echt een mooie community zijn, dan moeten mensen in de groep ook een gemeenschapsgevoel hebben.
00:06:08
Samira: Kun jij opsommen wat de voordelen kunnen zijn voor, laten we zeggen een congresorganisator die het elk jaar organiseert, waarom het interessant kan zijn om een community te faciliteren?
Kirsten: Ja, dan blijft het meer top-of-mind. Ik denk dat dat interessant is. En het tweede is dat we ook zien is dat als mensen onderling meer aan elkaar verbonden zijn. Dan is naar zo’n evenement gaan, wordt een soort van stok achter de deur. Van: “Ja, ik heb eigenlijk niet zo’n zin of het lukt eigenlijk niet, maar Peter en Harry gaan ook, we hebben het erover gehad, dus dan ga ik ook maar. Want ik weet ieder geval dat zij er zijn”. Het zorgt vaak voor veel lagere no show, omdat mensen elkaar natuurlijk een beetje peer pressuren om daar naartoe te gaan.
00:07:20
Kirsten: Wij zetten heel vaak evenementen in om bepaalde diepgang te creëren met de community. En daarin is de community dan leidend. We zitten op online platformen en dat gaat goed. En dat ervaren we nu natuurlijk ook in deze periode. Maar we hebben het als mensen ook gewoon nodig om de 3D-ervaring te hebben met elkaar. Om echt even elkaars lichaamstaal te kunnen aanvoelen en lezen. En ja, daardoor boost je dus het vertrouwen en zorg je er ook voor dat je een bepaalde diepgang krijgt in de gesprekken.
Dus wij zien dat de bijeenkomsten die wij organiseren vaak van hele grote waarde zijn, omdat die voortvloeien uit waar de community behoefte aan heeft.