Van klant naar relatie door effectieve relatiemarketing

Relatiemarketing

Relatiemarketing: we hebben er allemaal wel van gehoord. Maar wat is het nu precies? En wat heeft relatiemarketing te maken met het organiseren van evenementen? In deze blog laat ik je zien dat relatiemarketing écht een onderdeel moet en kán zijn van je eventstrategie.

Wat is relatiemarketing?

Wanneer je deze vraag in Google intypt, dan krijg je dit antwoord: relatiemarketing is een vorm van marketing waarbij het voornamelijk gaat om het creëren en het instandhouden van een langdurige relatie met individuele afnemers.

Als je het aan mij vraagt geef ik je een simpeler antwoord: met relatiemarketing bouw je aan een sterke en persoonlijke band met je klant, zodat deze een betrokken relatie van je blijft.

Het voordeel en nadeel

Wanneer je relatiemarketing goed inzet, leer je je klanten of evenementbezoekers veel beter kennen. Je geeft automatisch een inkijkje in waar je mee bezig bent en je creëert echt ambassadeurs voor je bedrijf. Deze ambassadeurs worden fan van je en gaan je product of dienst automatisch via mond-tot-mondreclame voor je aanprijzen. Het nadeel is dat het veel tijd kost en dat je het ook systematisch moet inzetten. Het is geen trucje, het moet echt een onderdeel worden van je totale (event)strategie.

Vormen van relatiemarketing

Je hebt verschillende soorten relatiemarketing:

  • van het versturen van persoonlijke post,
  • het versturen van e-mails,
  • een evenement organiseren,
  • of het bezoeken van je relatie met een leuk geschenk.

Eigenlijk hebben we het hier over alle uitingen en acties die je doet om een relatie te onderhouden.

Relatie-evenement

Eén van deze vormen is het organiseren van een relatie-evenement. Je kent ze vast wel, de netwerkborrels, openingen of jaarlijkse uitjes die worden georganiseerd om klanten te bedanken dat ze klant zijn. Een relatie-evenement is vooral een goed middel om je klanten op een andere manier te ontmoeten en beter te leren kennen. Je ontmoet ze in een ongedwongen sfeer waar je zelf het programma bepaalt.

Structurele inzet

Vaak zien we dat een relatie-evenement op zichzelf wordt ingezet en dat er vooraf niet of nauwelijks wordt gekeken naar het duidelijke doel van je evenement. En of het ook onderdeel is van andere marketinguitingen. Ook blijkt in de praktijk dat een evenement voor relaties vaak kort van tevoren wordt ingepland en niet op regelmatige basis wordt georganiseerd.

Mijn advies is om je evenement onderdeel te maken van je totale marketingstrategie. Zo kun je het evenement veel beter inplannen. En je bouwt structureel aan een herkenbaar evenement.

Uitbouwen naar een campagne

Heb je eenmaal structureel een goed relatie-evenement georganiseerd dan kun je dit evenement onderdeel maken van je totale relatiemarketingcampagne. Start de communicatie met je relaties al vroeg voor het evenement en betrek ze inhoudelijk ook bij je programma. Na je evenement blijf je nog geruime tijd inhoud en content delen met je relaties, zodat je evenement langer onder de aandacht blijft dan alleen op de dag van het evenement zelf.

In een optimale situatie organiseer je eens per jaar een groot relatie-evenement en communiceer je daar de rest van het jaar over. Met content die je weer op je evenement ophaalt of kan gebruiken. Zo bouw je écht aan een campagne en verleng je als het ware de duur van je evenement.

Onderdeel van je organisatie

Ik zie nog te vaak dat een eventorganisator de opdracht krijgt om een evenement voor relaties te organiseren en dat bijvoorbeeld de verkoopafdeling hier niet bij wordt betrokken. Een gemiste kans. Verkopers zijn van nature relatiemensen en moeten een grote rol spelen op je evenement zelf. Betrek zoveel mogelijk mensen uit je organisatie bij het evenement en zorg ook dat ze er echt onderdeel van worden.

Tot slot

Organiseer je nog geen relatie-evenement? Start daar dan zo snel mogelijk mee. Maar bepaal wel vooraf je strategie. Onderzoek bij je doelgroep wat de behoeftes zijn en speel daarop in. Vertel je verhaal. Geef een inkijkje in waar je mee bezig bent, hoe je bezig bent je product te ontwikkelen, en welke waarden je bedrijf voorop stelt. Leg vooral niet de focus op het verhogen van je omzet. Dit volgt automatisch wanneer je een succesvolle relatiemarketingstrategie inzet.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.