Er verschijnen steeds meer online evenementen. Maar waar moet je op letten als je dit organiseert? En hoe houd je de aandacht vast? Lees de tips van 7 experts.
Veel mensen zijn nu druk in de weer met online evenementen. Een aantal zijn al begonnen met online bijeenkomsten en testen hoe het werkt. We hebben nog een hoop te leren erover. Het leek me daarom een goed idee om wat tips te verzamelen van mensen die hier ervaring mee hebben.
7 experts aan het woord:
Bij Connecting the Dots hebben we ons programma voor een online publiek verkort naar een format van maximaal 60 minuten. Betrek het publiek er vanaf minuut 1 bij, communiceer duidelijk wat je wanneer gaat bespreken en zorg voor een back-up plan als de techniek je in de steek laat.
— Rutger Bremer – Momice
Er waren al weinig écht interactieve events. Het gevaar schuilt dat we onbewust die ‘oude’ zenddrang nu gaan proberen te verwerken in een online event. Waak ervoor dat jij gaat zitten zenden. Zelfs een interessante spreker die langer dan een kwartier praat is al lang. Zeker met alle afleidingen op de computer. Zorg dus dat je het gesprek aangaat en faciliteer gesprekken in kleine groepjes. Zorg voor interactie!
— Ruben Klerkx – The Creators Company
Ook met grotere doelgroepen blijft interactie nodig. Dat stelt eisen aan techniek, maar maak online events vooral ook onderdeel van een totale campagne. Gebruik je connecties, breng de techniek samen, spits je content toe op dat nieuwe kanaal. Die vaardigheid zal van pas komen als de crisis voorbij is en we ontdekken dat alle events voortaan hybride zijn.
— Ester de Graaf – DDG Smart Marketing
Zorg voor afwisseling in beeld: online houd je minder snel de aandacht vast van aanwezigen. Test vooraf beeld én geluid: zorg voor een goede microfoon en belichting van sprekers en dagvoorzitter. Oefen van tevoren in een testuitzending. Gebruik de “listen only”-modus. Zorg voor een goede moderator die online vragen van deelnemers 1-op-1 kan beantwoorden. Technisch zijn er altijd onverwachte uitdagingen. Je hebt altijd te maken met verschillende thuis- of netwerkverbindingen en firewalls.
— Robert Spakman – MeetingReview
Een compleet online evenement is een evenement dat bestaat uit keynotes, breakouts en netwerkmomenten. Net als bij een echt evenement. Daarvoor heb je meer nodig dan een videotool. Namelijk een professioneel platform, net zoals je normaal een eventlocatie nodig hebt. Een plek waar alles samenkomt.
— Matthijs Otto – NetworkTables
Bij een internationaal online conferentie, is het belangrijk om een team samen te stellen voor elke tijdzone. Niet alles hoeft ‘live’. Neem presentaties vooraf op, maar houdt de sprekers tijdens de Q&A in alle drie de tijdzones live. Personaliseer en pas de virtuele omgeving aan met foto’s van het daadwerkelijke team in plaats van generieke avatars.
— Zulayka Martis – Certified Event Designer
Red jouw event of congres, maar dan het liefst zonder webinars. Die zijn gewoon oersaai, en dat is waarom we online meetings gaan doen. Ook jouw evenement kan online met meerdere dagen, meerdere tracks, met sponsors en breakouts, met echt netwerken en echte gesprekken, presentaties in meerdere talen en een-op-een ontmoetingen.