RAI en Sanoma hebben onderzoek gedaan rondom de VT Wonen beurs. De uitkomsten zijn interessant, ook voor jouw beurs(deelname).
Ik maak veel beslissen op onderbuik gevoel of op basis van m’n eigen ervaringen of wat ik in m’n omgeving hoor. Het is daarom fijn als je je mening kan toetsen aan onderzoek. Zo stuitte ik onlangs op een onderzoek van RAI over het bezoek aan een beurs. Hier kwamen 10 inzichten uit, waarvan ik er een aantal wil uit- en toelichten.
De impact van een beleving op de stand
Wil je dat bezoekers je onthouden? Bied dan een beleving. Het aantal prikkels, emoties en de duur van een standbezoek draagt significant bij aan de mate waarin het bezoekje aan jouw stand wordt herinnerd. Hoe langer ze in je stand staan en hoe beter de beleving, hoe beter mensen je merk herinneren.
Maak het bezoekje af door bezoekers een tastbare herinnering mee te geven. Mensen gaan voornamelijk naar een beurs om zich te laten informeren. Je kunt een flyer of brochure meegeven. Wil je er zeker van zijn dat het niet in de prullenbak belandt, dan moet je van betere huize komen. Geef ze iets mee wat ze zullen bewaren (een foto of leuke give-away) of zorg dat je ze triggert hun e-mailadres achter te laten voor meer informatie.
Zorg dat je logo zichtbaar is
Het licht redelijk voor de hand; zorg dat je logo in beeld is van je bezoeker. Ze komen om informatie te halen en zijn geïnteresseerd in je product of dienst. In het eerste contact is jouw bedrijfsnaam of logo niet heel relevant. Toch wil je dat mensen je onthouden. Als het even kan, is niet alleen je logo in beeld, maar straalt je stand de huisstijl van je bedrijf uit.
Het stopt niet na de beurs
Het contact op de beurs is pas het begin. Idealiter is jouw beursdeelname een onderdeel van een groter geheel. Bezoekers gaan na hun bezoek aan de beurs het drukwerk doornemen, maar ook websites bezoeken en eventueel al gericht offertes aanvragen of bestellingen doen. Een goede online presence is daarom ook erg belangrijk. Wees vindbaar, zorg dat je site op orde is en trigger mensen om met jouw bedrijf in contact te blijven door middel van de nieuwsbrief of op social media.
Er is meer informatie te vinden over het onderzoek. Kijk hiervoor op rai.nl.