Je zoekt een stem voor je evenement, eentje die bijvoorbeeld je sprekers aankondigt, huishoudelijke mededelingen meldt of een mooie stem die je filmpjes voorziet van belangrijke informatie. En laten we wel wezen, zo’n mooie stem staat natuurlijk veel professioneler dan een onhandig iemand die eigenlijk geen idee heeft wie er nu weer komt spreken.
Een bijkomend voordeel is herkenbaarheid: het menselijk gehoor is smoorverliefd op stemmen. Je brein identificeert zich namelijk met die stem en maakt zich een voorstelling van wie dat zou zijn.
De stem van een merk in praktijk
Een mooi voorbeeld: een vriend van mij is jarenlang de stem van 100% NL geweest. Die vriend en ik waren op stap en kwamen mijn zus tegen. Peinzend zei ze, ‘ik heb het idee dat ik hem ergens van ken…’ Zijn voice-over werk kwam ter sprake waarop mijn zus ineens riep, ‘ik luister altijd 100% NL!’, gevolgd door, ‘jeetje, ik dacht dat het een hele knappe man was.’ Dat is dus wat een goede voice over met je doet. Je geeft er een ziel aan en je brengt het merk tot leven zoals mijn zus dat deed op basis van de stem van 100% NL.
Wie is dan die goede voice-over voor jouw evenement?
Ieder evenement of merk heeft een eigen gezicht; een huisstijl, logo en wellicht ook een slogan. Met deze 5 tips geef je die huisstijl een bijpassende voice-over voor jouw evenement.
1. Wat wil je zeggen?
Wat je zegt is wie je bent. Denk na over wat voor soort evenement je organiseert. Wat is de uitstraling die je wilt hebben? Wil je bijvoorbeeld mensen laten lachen, bewuster met het milieu om laten gaan of wil je een award voor beste ramenlapper van Drenthe uitreiken? Dat maakt een groot verschil in wat voor voice-over bij je merk past.
Maak het jezelf makkelijker door er een beroemdheid aan te hangen. Wil je een rustige David Attenborough of past Emma “mind the gap” Clarke beter?
2. Hoe wil je het zeggen?
Als je weet welke persoonlijkheid je stem moet hebben, kun je gaan uitzoeken welke ‘taal’ hij/zij spreekt. Mensen luisteren immers beter naar iemand die dezelfde taal spreekt.
Tieners spreken een andere taal dan 50 plussers en iemand die een hypotheek nodig heeft moet je anders benaderen dan iemand die alles over quinoa wilt weten. Realiseer je hierbij ook dat bijvoorbeeld een informerende rol van de stem anders overkomt dan een verkopende.
3. Geintje
Humor is in de communicatie een krachtig middel. Het verhaal wat je wilt vertellen blijft beter hangen als erom gelachen wordt. Dat wil niet zeggen dat je de voice-over teksten helemaal moet uitdossen met een stortvloed aan grapjes. Kun je als zakelijk evenement wel grappig zijn dan? Zeker! Probeer een lichtvoetige manier van communiceren. Je kunt het zo subtiel verweven als je zelf wilt. Maak je teksten minder zwaar en neem jezelf niet te serieus.
4. Be brave!
Heb je iemand die de taal van je doelgroep spreekt, gooi er dan eens een ander geluid tegen aan. Vodafone (zie hierboven), Nederland van Boven en de docu 30 jaar dutch dance (dikke kijktip!) hebben dit gedaan met een subliem eindproduct als resultaat. Dit zijn stemmen die je tot in je ziel raken en dat is wat je wilt.
5. Herhaling is de kracht van herkenbaarheid
Zorg ervoor dat je stem altijd hetzelfde “trucje” doet. Met een professionele voice-over weet je zeker dat dit gebeurt, want het is echt een vak. Een onderschat vak. Iedereen kan praten, niet iedereen kan de stem van je evenement zijn.