Een sterk evenement daar zit iets puurs in, iets echts en waardevols. Mooi, maar niet altijd meetbaar. Anna-Maria Giannattasio van Puur Events streeft er toch altijd naar. Waarom is dat en welke tips heeft ze voor andere eventplanners?
Met haar team van Puur Events organiseert ze zeer uiteenlopende evenementen: bedrijfsfeesten, trainingen, congressen, zakelijke evenementen en teambuilding events. Hoe divers de evenementen ook zijn, ze hebben altijd een focus op dat het echt en waardevol moet zijn en waardevol moet zijn en goed in elkaar moet zitten.
Anna-Maria ken ik al een paar jaar en ik zie dat dit echt belangrijk voor haar is. Ik was benieuwd waarom dat zo is en wat we van haar kunnen leren.
Ook praten we over hoe ze met haar bedrijf omgaat met de maatregelen rondom het coronavirus. En wat ze doet met de tijd die ze nu heeft. Een van haar tips is om het YearCompass in te vullen.
Podcast
Interview
Lees je liever dan dat je naar een podcast luistert? De highlights vind je hieronder!
Waarom is puurheid zo belangrijk voor je dat het zelfs je bedrijfsnaam is?
“Wij vinden het belangrijk dat al onze evenementen even intens en met een echtheid zijn. Goed, waardevol en met echte emoties. Geen lopendebandwerk. Of het nou kleine of grote evenementen zijn. Daarmee maak ik het soms moeilijk voor onszelf en overanalyseer soms. Concurrenten kunnen heel snel schakelen en kunnen soms eerder tot iets komen. Maar als ik dan kijk wat ik neer heb gezet, dan ben ik daar wel heel trots op.
We gaan constant terug naar de basis en denken na over hoe we het verschil kunnen maken voor de klant. We bedenken en voelen abstract aan hoe hij tijdens een evenement door verschillende emotionele fases gaat. Een evenement moet een cadeautje zijn en je een verwengevoel geven, maar het moet ook niet makkelijk zijn. Je moet ook uitgedaagd en wakker geschud worden. Dat zijn elementen die ik belangrijk vind bij het organiseren van een evenement.”
Zijn klanten bewust van hoeveel moeite jullie hierin steken?
“Vaak is het zo dat als iemand ergens heel goed in is, dat het voor de ander heel makkelijk lijkt. Ik denk wel dat ze doorkrijgen dat ze meer kwaliteit krijgen, maar meestal op het moment zelf pas. Klanten komen daarom wel vaker terug.”
Wij zijn allebei best gevoelig en het valt ons direct op als iets met zorg en aandacht is geregeld. Vind jij dat elke eventplanner dit fingerspitzengefühl moet hebben of zo iemand in hun team moet hebben?
“Ja zeker. Ik ben er sowieso van overtuigd dat je team heel divers moet zijn. Ze moeten niet teveel op elkaar lijken. Het moet soms schuren. Je moet mensen in je team hebben die in elkaars allergie zitten. Dan kun je het meest van elkaar leren.
Uiteindelijk laten we de klant ook een beetje meedenken en meebeslissen. Niemand kent de groep zo goed als de klant zelf. Dat is soms een gevaar en dan kan het voorspelbaar worden, maar soms ook niet. En dan geeft het je nét weer nieuwe inzichten. Het gebeurt alleen nog te weinig, ook in ons eigen bedrijf.”
We praten nog even verder en Anna-Maria had het over de ingrediënten van een goed evenement. Wat zijn die precies?
“De bouwstenen van een evenement zijn altijd hetzelfde. Zelfs als je kijkt naar een jaarmarkt uit de middeleeuwen of een reizend circus. Je moet eerst altijd zorgen dat de mensen zich veilig voelen. Dat hun sores verdwijnen en hun hartslag daalt. Daarna start je met de opbouw van de spanning. Dat mensen wakker worden geschud en echt even contact maken met elkaar. Je zorgt dan ook dat je de hyperfocus pakt, want mensen hebben dan nog energie.
Daarna begint het verwennen: lekker eten en drinken. Als er bijvoorbeeld een feest is, dan wil je eigenlijk dat mensen zichzelf verliezen, in goede zin. Dat er dingen gebeuren die ze blijven herinneren. Je hebt het dan echt goed opgebouwd.
Het is zo raar met ons werk dat je aan iets bouwt wat niet tastbaar is. Je kunt er wel een meting op loslaten en natuurlijk heb je de foto’s nog of de slides van een presentatie. Maar we zijn geen architecten die een prachtig gebouw achterlaten. Het is heel frustrerend, maar als je het goed doet, maak je wel het verschil. Dan is het zo waardevol en zo krachtig.”