Hoe organiseer je een hybride evenement? Daarover gaan we in gesprek met Hylke Thiry van Beeld en Geluid in Den Haag.
Het lijkt simpel: gewoon een online evenement organiseren en wat mensen uitnodigen. Of andersom: op je fysieke evenement de presentaties filmen en online mensen laten haken. Maar er komt echt wat meer bij kijken als je de aandacht van zowel de mensen thuis als in de zaal erbij wilt houden.
Ik vond het tijd om hier wat meer over te horen. Luister het gesprek hieronder terug.
De Meeting Room podcast is ook te vinden op Spotify.
HIGHLIGHTS
00:01:25
Samira: Wat is volgens jou de definitie van hybride evenementen?
Hylke: Het is een online event waar ook online deelnemers bij aanhaken. Of het is een online event waar ook offline deelnemers bij betrokken zijn. Het is dus eigenlijk een combinatie van een fysiek evenement met een online evenement of andersom.
00:04:22
Hylke: Als je het over een hybride evenement hebt, maak eerst een draaiboek voor je fysieke evenement. Als je een evenement organiseert op een locatie, dan mag dat gerust vier uur duren, met de ontvangst en een kopje koffie. Je hebt een plenair gedeelte, je hebt er wellicht een break-out gedeelte, een pauze ertussendoor. Daarna heb je nog de welbekende borrel.
Zet dat op papier en ga dan pas kijken naar hoe je daar een vertaling kan maken naar je online gedeelte en neem dat niet één-op-één over. Want een online uitzending van vier uur, daar word je niet blij van.
Eigenlijk moet een online evenement twee uur duren maximaal. En dan moet je gaan kijken van welk deel van je offline, ga je ook online laten zien en wellicht moet je een aantal onderdelen in je offline programma aanpassen, zodat het ook interessant is om online aan deel te nemen.