Podcast: hoe bevorder je de online interactie?

Hoe bevorder je de online interactie?

Hoe bevorder je de online interactie bij online evenementen? We gaan in gesprek met Ruben Klerkx van the Creators Company.

Ruben Klerkx, van The Creators Company, volg ik al een tijdje op LinkedIn. Daar zag ik hoe hij tijdens corona allerlei leuke online meetings organiseerde, met veel hilariteit en leuke formats. Tijd dus om weer eens met hem in gesprek te gaan en om tips te vragen.

We praten over hoe je de aandacht van de bezoekers erbij houdt en vooral hoe je een online sessie interactief houdt. Luister mee!

De Liberating Structures waar we het in de podcast over hebben, kun je online vinden. Dit zijn hele leuke werkvormen. Het zijn er circa 30 en ze worden stapsgewijs uitgelegd.

Highlights

00:11:11
Ruben: Als ik kijk naar events en naar de manier waarop mensen naar bijvoorbeeld corporate events gaan en is het een vraag die helemaal niet zo vaak wordt gesteld volgens mij: Hoeveel vind jij het waard om naar dit event te gaan?

Als je vanuit je werkgever naar een x aantal events kan gaan – en je kan onder werktijd dat dat doen, dan is je intrinsieke motivatie een stuk anders dan wanneer je de hele tijd thuiszit en je je tijd helemaal zelf kunt indelen. Als je er zelfs dan nog voor kiest om naar een online event te gaan dan krijg je hele gemotiveerde deelnemers.

00:19:15
Ruben: De grootste vorm van interactie tijdens een event wordt bepaald door de mate waarin de deelnemers invloed hebben op de vervolgstappen. De basis van interactie is dat je invloed hebt op de uitkomst van een vraag of een situatie die zich op dat moment voordoet.

Als ik in een zaal vraag: “Wat vinden jullie van de aangescherpte regels?” en ik laat even een paar mensen hun hand op laten steken en ik gooi ze de Catchbox toe in een zaal van 100 man, dan komen er misschien drie of vier mensen aan het woord. Dus het percentage mensen dat een hoog interactief gevoel ervaarde is vrij laag. Je kan ook zeggen: “Wat vinden jullie nou van de aangescherpte coronamaatregelen en heb het daar eens met je buurman of buurvrouw over”. Dan opeens kan iedereen zijn stem kwijt. En dan heeft iedereen het gevoel van interactie.

Daarin kun je de eerste stap zetten. Vertrouw erop dat mensen helemaal niet per se met jou hoeven te praten of dat jij moet weten wat al die mensen uit die zaal vinden.

Daarna stel ik de vraag: ” Wat zouden we nu moeten doen om een stap verder te komen?”. Mensen hebben dan interactie om die stappen te bedenken, die we vervolgens direct uitvoeren. Het programma wordt dan aangepast op de deelnemers die daar zijn op dat moment. Dan heb je pas echt interactie, want dan bepaal jij als deelnemer niet alleen de inhoud van het gesprek, maar je bepaalt ook de stappen die daarna volgen.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.