Gebruik deze 6 tips voor een creatieve indeling van jouw evenement!

Ideeen verzamelen

Creatief zijn is voor sommigen een hele opgave terwijl voor anderen het ene creatieve idee na het andere door hun hoofd vliegt. Herken je de situatie waarin je uren naar het scherm van je computer staart om een gaaf idee te bedenken voor jouw evenement, maar dat er gewoon niks te binnen schiet? Of misschien ben jij wel diegene die honderdduizend goede inzichten heeft, maar totaal het overzicht verliest? Ondanks dat het lijkt alsof creativiteit iets is dat je overkomt, kun je een creatieve flow heel goed realiseren als je de juiste tools hebt. Na het lezen van de onderstaande tips kun je direct aan de slag met het verzamelen van ideeën en dit omzetten in een creatieve evenementen indeling voor jouw evenement!

Tip 1: Creëer een fijne werkomgeving voor een creatieve flow

Om goede ideeën te bedenken voor jouw evenement welke je kunt omzetten naar jouw evenementen indeling, zul je eerst in een creatieve flow terecht moeten komen. Zoals je misschien wel hebt ervaren is creatief werken anders dan efficiënt werken. Om in een creatieve flow terecht te komen heb je meer tijd nodig dan wanneer je een taak efficiënt wegwerkt. Des te belangrijker is het dat je ervoor zorgt dat je in een fijne omgeving werkt. Zorg ervoor dat je een omgeving creëert waar jij optimaal een aantal uurtjes in kunt werken. Deze omgeving is voor iedereen anders. Misschien vind je het prettig om aan een opgeruimde tafel te werken of juist niet. Wellicht heb je bepaalde muziek waarbij je je super goed kan concentreren? Settel je lekker op jouw ideale plekje en zorg dat je ruim de tijd hebt om in de flow terecht te komen.

Tip 2: Maak duidelijk naar welke creatieve ideeën je op zoek bent

Wil je voorkomen dat je eindeloos aan het zoeken bent naar creatieve inspiratie? Vraag jezelf dan af welke oplossingen je zou willen vinden voor jouw evenement. Maak een lijstje van de onderdelen die al concreet zijn op jouw evenement en welke globale ideeën je hiervoor al hebt. Door middel van het maken van het lijstje zorg je ervoor dat je gericht op zoek gaat naar inspiratie en hiervoor de juiste informatiebronnen gebruikt. Eventueel kun je ook een lijstje maken van zoekwoorden die je al te binnen schieten om het inspiratie proces gemakkelijker te maken.

Tip 3: Bedenk welke informatiebronnen mogelijk tot goede inspiratie kunnen leiden

Door goed voorbereid te werk te gaan, zul je nog makkelijker in een creatieve flow terecht komen en blijven. Bedenk een aantal goede inspiratiebronnen en leg deze klaar of schrijf deze op. Hierdoor kun je makkelijk schakelen en bedenk je eenvoudiger ideeën welke je kan omzetten naar jouw evenementen indeling. Informatie bronnen die kunnen leiden tot inspiratie zijn bijvoorbeeld: Pinterest, Google, Instagram, foto’s en pagina’s van andere evenementen en tijdschriften. 

Tip 4: Limiteer jezelf niet!

Een van de leukste eigenschappen van het werken in de evenementenbranche is dat je hierbij jouw interesses voor verschillende branches kunt gebruiken. Zeker tijdens het zoeken van inspiratie! Gun jezelf dus vooral de tijd om je te laten inspireren door allerlei onderwerpen. Vaak ontstaan originele ideeën juist doordat je interessante onderwerpen bekijkt die helemaal niks met evenementen te maken hebben. Voorbeelden hiervan zijn gave interieurs, de natuur, reizen, kunst, films en mode. Alles kan! Ga er dus ook zeker op uit om je te laten inspireren. Wellicht zie je ontzettend inspirerende dingen tijdens het bezoek aan een bijzondere winkel, een show, een wandeling door de stad of een festival. En wees vooral niet bang om je te laten inspireren door andere evenementen!

Maar ik wil graag een uniek evenement!?

Ieder evenement is anders. Je laten inspireren door andere evenementen betekent niet dat je het klakkeloos kopieert. Bekijk jouw verzamelde inspiratie en bepaal wat jouw evenement moet uitstralen en wat jouw concept is. Wellicht kun je kleine onderdelen uit jouw inspiratie halen en dit omzetten in iets heel creatiefs of verrassends dat mega goed past bij het totaalplaatje van jouw evenement!

Tip 5: Maak overzicht en neem rust

Ken je die situatie dat je in de douche staat of een wandeling maakt en dat je ineens denkt: “Ja! dit is een geweldige idee”? Het geheim van het bedenken van creatieve ideeën en oplossingen is dat deze komen wanneer je het niet verwacht. Dit betekent niet dat je bij elke wandeling zulke inzichten hebt, maar je kan dit moment zeker wel realiseren met een goede voorbereiding. Deze voorbereiding creëer je met de 4 bovenstaande tips. Maak na het inspiratie proces een overzicht en neem alles nog een keer door. Zodra je denkt dat je voldoende inspiratie hebt gevonden laat je dit met rust. Ga iets anders doen en neem even een moment voor jezelf. Je brein heeft de tijd nodig om alle input te verwerken. Uiteindelijk zullen de ideeën om jouw evenement in te delen vanzelf op komen. Zorg er dus voor dat je gedurende de dag een notitieboekje bij de hand hebt!

Tip 6: “Kill your darlings”

Een zeer bekende uitspraak in menig creatieve sector. Het komt vaak voor dat je denkt een geweldig idee te hebben, maar dat dit eigenlijk toch niet zo goed past op jouw evenement. Als er bijvoorbeeld steeds problemen opduiken waardoor je telkens kleine aanpassingen moet doen aan het origineel. Dan komt het idee uiteindelijk niet meer zo sterk over als hoe je het eigenlijk bedacht had. Bij het uitwerken van je creatieve ideeën zul je zelf kritisch moeten zijn op wat je hebt bedacht. In sommige gevallen kan het ook fijn zijn dit samen met iemand anders te doen. Neem je ideeën nog een keer door en beoordeel of ze daadwerkelijk goed toepasbaar zijn en nog steeds matchen met het concept dat je voor jouw evenement in gedachten had. Zo niet? Dan weet je wat je te doen staat! Als het goed is heb je gezien dat het veel eenvoudiger is weer nieuwe creatieve plannen te bedenken welke je kan om te zetten voor de indeling van jouw evenement!

Ga je uiteindelijk aan de slag met het indelen van jouw evenement maar maar weet je niet waar je moet beginnen om tot een goede indeling te komen? In deze blog lees je 5 stappen hoe je komt tot de perfecte indeling van jouw evenement!

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.