Eventbrite vs Meetup: wat is het meest geschikt voor jouw evenement?

Eventbrite vs Meetup

Eventbrite en Meetup zijn beide handige sites voor het versturen van uitnodigingen voor evenementen. Maar welke site is het meest geschikt voor jouw evenement? In deze blog: Eventbrite vs Meetup.

Bij het organiseren van evenementen komt regelmatig de vraag naar boven: welke tool kunnen we het beste gebruiken? Zelf heb ik vooral veel ervaring met Eventbrite en Meetup. Ze worden vaak in één adem genoemd, terwijl het twee totaal verschillende tools zijn. Met elk hun eigen voordelen.

Eventbrite

Eventbrite

Eventbrite is een handige site voor het verkopen van kaartjes. Je maakt redelijk snel een account aan. Vervolgens kun je een profielpagina opzetten in je eigen huisstijl met de contactgegevens en omschrijving van je bedrijf of het evenement. In principe is het aanmaken van een profiel gratis. De kosten zitten hem in de kaartverkoop. Hierbij kun je kiezen of je de kosten zelf betaalt of de bezoeker dit laat betalen. Ook voor gratis evenementen kun je Eventbrite prima gebruiken.

Communicatie
Je kunt eenvoudig zien wie er naar je evenement komen. Via de tool kun je mails sturen naar de aangemelde mensen. Om mensen te stimuleren zich aan te melden, kun je laten zien welke mensen er op de lijst staan. Organiseer je een besloten evenement? Dan kun je dat instellen. Dan is de eventpagina alleen zichtbaar als mensen een uitnodiging met de link ontvangen.

Opties kaartverkoop
Er zijn erg veel mogelijkheden voor de kaartverkoop. Zoals het aanmaken van verschillende type kaarten, denk aan gratis kaarten en kaarten met kortingscodes. Zelfs voor eventuele partners kun je speciale tickets aanmaken. Na inschrijving krijgt men een eticket opgestuurd, die je ook zelf kunt opmaken. Ook via de mobiel kan men bij de registratie hun entreebewijs laten zien.

Social media
Wat ook leuk is aan Eventbrite is dat men via Facebook kan zien welke vrienden zich hebben aangemeld. Mits ze zich via Facebook het kenbaar hebben gemaakt natuurlijk. Je kunt als organisator ervoor kiezen of er een Facebook-button tevoorschijn komt na inschrijving, zodat mensen dit kunnen delen.

Als organisator van grote evenementen is het een fijne tool om te zien hoeveel kaarten er zijn verkocht, om statistieken te bekijken en om gastenlijsten en badges uit te draaien of te exporteren.

Meetup

meetup

Op Meetup.com kun je de meeste van bovenstaande punten ook doen, maar iets minder uitgebreid. Je betaalt alleen wel kosten bij het aanmaken van een account. Voor een paar euro per maand heb je een account en dan kun je voor meerdere doeleinden een zogenaamde Meetup Group aanmaken. Dat is een groep (Meetup) voor een specifieke doelgroep, waarbinnen je evenementen kunt organiseren.

Community building
Ik ben erg fan van deze tool. Het is bij uitstek geschikt voor community building. Dus als je meerdere evenementen in het jaar organiseert, voor dezelfde doelgroep, dan raad ik je Meetup aan. Organiseer je eenmalig een evenement organiseert, dan kun je beter Eventbrite (of andere tools) gebruiken.

Persoonlijke profielen
Mensen maken een kort profiel aan met een foto en omschrijving (op basis van drie korte vragen die jij aan ze stelt). Zo kunnen zij zien wie er zich aangemeld heeft voor evenementen. Na een event kunnen ze niet alleen een beoordeling geven aan jouw evenement, maar ook mensen die ze ontmoet hebben eenvoudig weer terugvinden en berichten naar elkaar sturen.

Communicatie
Ook als organisator kun je eenvoudig in contact komen met de mensen die zich gratis lid hebben gemaakt bij jou groep. Je kunt mailings sturen, bijvoorbeeld ook alleen naar de mensen die zich juist wel of niet hebben aangemeld voor een (eerdere) event. Op de eventpagina kun je vragen stellen. Maar je kunt ook slides of andere documenten delen. Er is zelfs een forum beschikbaar. Mensen die lid zijn van andere Meetup Groups kunnen ook eenvoudig jouw event vinden. Ze worden zelfs via de site op de hoogte gebracht als jouw event binnen hun interesse valt.

Winnaar?

Beide tools hebben sterke en minder sterke kanten. Het is aan jou om te kijken welk site het beste bij jouw event past. Voor eenmalige events en ticketverkoop zou ik kiezen voor Eventbrite. Of kijk bijvoorbeeld eens naar Ticketscript of Paydro. Voor community building is Meetup absoluut een aanrader.

 

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.