Podcast: De menselijke factor bij online evenementen

De menselijke factor bij online evenementen

Bij online evenementen gaat er veel aandacht naar de techniek, maar uiteindelijk heb je te maken met mensen. In deze podcast praten we over de menselijke factor.

Tijmen van de Kamp is innovatiemanager bij Avanade en organiseert vanuit zijn rol regelmatig evenementen. Tegenwoordig doen ze dat online. Ze deden veel zelf en leerden door te doen. Ik vroeg hem om zijn learnings en tips met ons te delen.

De Meeting Room podcast is ook te vinden op Spotify.

HIGHLIGHTS

00:02:03
Samira: Hoe ging voor jullie de stap naar online evenementen?

Tijmen: Het was eigenlijk een beetje dubbel. Enerzijds zou je zeggen dat je als IT-bedrijf denkt, we kunnen dat. Iedereen heeft een headset en iedereen kan op zijn scherm kijken, dus je kan het net zo makkelijk online doen. En tot op zekere hoogte was dat ook wel zo. Maar je merkte eigenlijk heel snel dat het ineens een klassieke presentatie werd waar de interactie ver te zoeken was.

00:03:50
Samira: Jullie organiseren inspiratiesessies. Hoelang duren die? Daar zijn de meningen namelijk nogal over verdeeld.

Tijmen: Het goede antwoord op de vraag is: alsmaar korter. Wij begonnen begonnen met een visie workshop, die voorheen een dag duurde. En online ook. Dat hebben we twee keer gedaan. Daarna waren er al snel uit dat het geen goed idee was. Wat je ziet is dat de aandachtsspanne korter is. Het langste wat wij doen is vier uur, en dat proberen we eigenlijk al te vermijden. Dus eigenlijk is drie uur een beetje de bovengrens van wat we hanteren.

Je moet ontzettend goed rekening houden met de menselijke factor, dus met het tijdig pauzeren, het interessant genoeg houden, zorgen voor interactie, zorgen dat er weer iets anders gebeurt dan een soort hypnose via het beeldscherm.

00:05:00
Samira: Hoe zorg je dat je mensen af en toe even wakker schudt?

Tijmen: Naast de basisdingen van op gezette tijden even een pauze inlassen en op gezette tijden zorgen dat er iets verandert… Wat wij hebben we gemerkt wat ontzettend goed werkt – en het is te simpel voor woorden – zijn twee dingen. Één: zorg ervoor dat er op het moment een pauze is, en dat duidelijk in beeld staat wanneer je weer verder gaat. Het liefst met een lopende klok. En twee: zorg voor een muziekje tijdens pauzes.

Het klinkt heel simpel, maar dat zijn de dingen waar we structureel hele positieve feedback over kregen.

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Agenda

Master in Online & Hybride events

Met onze super uitgebreide e-course krijg jij het zelfvertrouwen om zo’n ijzersterk online of hybride event neer te zetten.

Tips & Tricks voor het opstellen van een event begroting!

Wil jij weten wat er allemaal bij komt kijken, zodat je de juiste mensen op de juiste plek kan inzetten?

Volg dan nu in je eigen tempo onze e-course.

Gratis online event!

Voor iedereen die écht goede events wil organiseren.

Jij bent gek op je werk en kunt prima evenementen organiseren, maar… je weet dat het nóg beter kan. 

Na de Event Planning Days op 30 en 31 mei ga je efficiënter om met je tijd, heb je hernieuwde inspiratie en krijg je handige tools & handvatten!