5 Zoom tips (+ uitleg!) voor online events

5 Zoom tips voor online events

Hoeveel Zoom-meetings heb jij al bijgewoond in de afgelopen maanden? Waarschijnlijk een stuk meer dan je een aantal jaar geleden had gedacht. Zoomen is inmiddels een werkwoord geworden. Ook voor evenementen wordt Zoom steeds vaker ingezet. Slim, want zo hou je je niet alleen keurig aan de beperk-reisbewegingen-regels, maar heb je ook nog eens een breed scala aan mogelijkheden om je evenement een online feestje te maken. Jij denkt; ‘Zoom en feestje? Dat kan niet..’ Maar met deze 5 Zoom tips (+uitleg!) voor online events wordt je leven als organisator nog makkelijker (en dus leuker!).

1. Achtergronden

Achtergronden in Zoom kunnen handig zijn als je niet opgeruimd hebt of als je simpelweg liever niet hebt dat jouw huis in beeld komt. Je kunt ze ook gebruiken om het ijs te breken of iedereen weer op scherp te zetten. Gebruik bijvoorbeeld de video filters om iedereen ergens op te laten reageren zonder dat daarbij door elkaar geroepen hoeft te worden. Iedereen die X vindt zet een zonnebril op en iedereen die Y vindt zet een muts op. 

Leestip: 3 leuke ijsbrekers waarmee je jouw event goed begint

Hoe stel je een achtergrond in bij Zoom Meetings?

Ga naar Zoom > Instellingen > Background & Filters. Daar heb je keuze uit bestaande filters en achtergronden of kun je je eigen achtergrond uploaden. Tijdens een meeting vind je de optie linksonder bij het pijltje naast ‘Stop Video’.

2. Breakout rooms

Een hele handige functionaliteit wanneer je een online evenement via Zoom organiseert, is de optie breakout rooms. Zo kun je de groep deelnemers onderverdelen in kleinere groepjes waarin ze vrij met elkaar kunnen praten. Zoom heeft verschillende opties om de breakout rooms in te delen. Jij kunt het bepalen, maar je kunt ook deelnemers zelf laten bepalen.

Hoe maak je breakout rooms aan in Zoom?

Zorg dat de optie ‘breakout room’ aan staat (account > instellingen > in meeting (advanced) op de website van Zoom). Vervolgens zie je tijdens je meeting onderin beeld de optie ‘Breakout Rooms’. Je kunt ook voorafgaand aan het online event de deelnemers alvast over de breakout rooms verdelen.

3. Brainstormen in Zoom

Samen brainstormen of even snel iets aanwijzen is offline veel makkelijker dan online. Althans, dat zou je denken. Met behulp van annotations in Zoom kun je je deelnemers ook zonder praten laten meedenken. Zo kun je een whiteboard openen waarop je kunt schrijven, maar je kunt ook mensen laten reageren op het scherm wat gedeeld wordt.

Hoe stel je annotations in in Zoom?

Zorg dat de optie ‘annotation’ aan staat (account > instellingen > in meeting (basic) op de website van Zoom). Vervolgens zie je tijdens de meeting (let op: alleen wanneer share screen aan staat) de optie ‘annotate’.

Hoe zet je het whiteboard aan in Zoom?

Klik op de optie ‘share screen’ en je krijgt alle mogelijkheden te zien. Zo zie je whiteboard, maar ook de verschillende schermen, losse applicaties en de optie om je iphone of ipad te delen. Geef jij bijvoorbeeld een cursus interieurstyling en wil je graag je deelnemers laten zien hoe je een schets maakt van een woonkamer met behulp van je ipad? Connect je ipad met Zoom!

4. Post-Attendee URL

Wanneer je Zoom gebruikt om een Webinar te geven, dan kun je een zogenaamde post-attendee url instellen. Deze url is een landingspagina die automatisch opent in de browser van de deelnemers wanneer zij de webinar afsluiten. Een slimme manier om een upsell te promoten. Een van de 7 waardevolle verdienmodellen voor online events. (Let op; deze functie is alleen beschikbaar bij een betaald zoom account!)

5. Zoom Webinar opnemen

Niet iedereen zal live aanwezig zijn bij een webinar en daarom is het mogelijk om vanuit Zoom je beeld op te nemen. Zo kun je de webinar in de cloud of op je computer opslaan. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de webinar ook te publiceren op YouTube en zo ook na afloop een publiek te bereiken voor jouw event. 

Hoe neem je een Zoom-meeting op?

Nadat de meeting gestart is, zie je onderaan in beeld de optie ‘Record’. Zodra je daarop klikt, begint Zoom met opnemen. Na afloop wordt de opname als mp4 opgeslagen. Meer instellingen regel je onder je account > Recordings op de website van Zoom.

Ga de interactie aan

Tot slot een belangrijk advies voor ieder online event, of je dat nu wel of niet met Zoom doet. Zorg voor interactie! Je kunt daar de handige annotatie tools voor gebruiken.

Meer lezen over online evenementen? Lees over de onmisbare benodigdheden voor een webinar, luister naar de podcast over het switchen van een offline naar een online event en bekijk de video over het zorgen voor meer interactie bij online evenementen.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.