Weg met die saaie en passieve online events!

Download GRATIS deze verzameling van 30 ideeën voor interactieve online events!

5 goede ideeën voor interactie op jouw online evenement

Ideeën voor interactie online evenement

Online, hybride, livestreams… De evenementenbranche is creatief in het bedenken van nieuwe manieren om evenementen te organiseren die coronaproof zijn. De online spanningsboog is echter een stuk korter en je kunt geen oogcontact maken met elkaar. Hoe zorg je voor waardevolle interactie? Als dagvoorzitter heb ik hier inmiddels veel ervaring in en in deze blog deel ik vijf tips met je.

Stel jezelf voor via WhatsApp

Het is natuurlijk leuk om te weten wie er allemaal aanwezig is op het evenement, maar een voorstelrondje langs 500 man? Dacht het niet. Een andere leuke manier om jouw publiek kennis met elkaar te laten maken is om ze een foto te laten insturen. Via de chat is dit in verschillende programma’s niet altijd mogelijk en daarmee vervuil je de chatbox ook behoorlijk. Zorg bijvoorbeeld voor een telefoonnummer via WhatsApp, Telegram of Signal waar iedereen een selfie naartoe kan sturen, kies er een paar uit en vertel wat je op de foto’s ziet. Werk je met een livestream? Schakel dan naar het beeld van de app en laat het zien!

Duik in de online tools

Wanneer je weet wat het doel is van je evenement en wat je van je publiek wilt, is het interessant om in de online tools te duiken. Kahoot! ken je wellicht al wel. Slido is een mooie tool waarin je jouw publiek vragen kan laten stellen of suggesties kan laten doen. De rest kan deze ‘upvoten’ of ‘liken’, waardoor de vraag of suggestie die het leukst wordt gevonden bovenaan komt te staan.

Met Flipgrid kan men iets terug laten koppelen rond een onderwerp of uitdaging die je ze meegeeft. Juist wanneer je een online evenement hebt, is deze tool interessant omdat jouw publiek een filmpje van max. 5 minuten kan maken. Daarnaast zijn er ook online tools om jouw presentatie interactief en interessant in te richten. Storymap kun je gebruiken wanneer je verschillende locaties op een kaart wil uitlichten, waarmee je een verhaal kan vertellen.

Zet de mensen in beweging

Zoals gezegd is de spanningsboog online een stuk korter. Daarnaast zit jouw publiek vaak in een voor hen comfortabele omgeving, zoals thuis of in eigen kantoor. Het is dus belangrijk om ze er echt bij te houden. Maar hoe doe je dat? Simpel, laat ze het scherm juist af en toe verlaten. Even opstaan, een rondje om hun stoel lopen of geef ze een koffiepauze van vijf minuten. Je kunt ook vragen om ze iets te laten pakken en dit te laten zien voor de camera. Houd bij dit soort opdrachten altijd in gedachten dat het naast plezierig zijn, ook moet dienen aan het doel van jouw evenement. Daarmee komt die boodschap nóg beter over!

Maak slim gebruik van de chat

Ieder videoprogramma heeft wel een chatfunctie. Van Teams tot Zoom en van Let’s Get Digital tot YouTube Live. De kans is groot dat deze volloopt met technische vragen of dat er willekeurig opmerkingen in worden geplaatst in reactie op het programma. Maak daarom slim gebruik van de chat en geef duidelijk aan wanneer je deze wel… én niet gaat gebruiken. Geef een duidelijk instructie. Varieer ook in je vragen. Denk er bijvoorbeeld aan om jouw publiek te laten reageren op een stelling of gevoel met een cijfer van 1 tot 10. Of wil je juist dat ze alles dat ze hebben geleerd van een workshop delen? It’s your call!

Organiseer een spontane evaluatie in beeld

Het einde van jouw online evenement nadert en dat betekent mensen die uitloggen en die je dan -letterlijk- niet meer ziet. Een evaluatie van jouw evenement is net zo waardevol als de voorbereiding wat mij betreft. Natuurlijk kun je kiezen voor een uitgebreid evaluatieformulier in de mail, maar hoe leuk is het om in beeld de waarde of hun gevoel te peilen? Een leuk idee is om jouw publiek te vragen een A4 en stift te pakken en hierop in één woord of tekening te vertellen wat ze ervan hebben gevonden. Iedereen klaar? Laat ze de blaadjes voor hun camera houden en maak er een foto van! Leuk om terug te lezen, te bewaren en/of op je socials te delen. Uiteraard wel nadat je toestemming hebt gevraagd…

Bonus tip: zorg ervoor dat je deze interactie van tevoren test. Voorbereiding is key, zeg ik altijd. Dus werkt het WhatsApp nummer, is dit de juiste online tool en waar in het programma maak je tijd voor beweging of chatmomenten. En wil je het echt professioneel aanpakken? Werk samen met een dagvoorzitter die hier ervaring mee heeft en dit tijdens jouw evenement uit handen neemt!

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.