Wie had er vorig jaar januari ooit gedacht dat we zo’n beetje heel 2020 GEEN offline events meer mochten organiseren? Jep, niemand. Niemand had het überhaupt over ‘offline’ en ‘online’ events. Evenementen waren gewoon evenementen. Punt. Dat de wereld van evenementen er 180 graden anders uitziet hoeft niemand je te vertellen. Wat je ongetwijfeld graag wilt weten is hoe die wereld er in 2021 uitziet, toch? Dit zijn wat ons betreft de event trends voor 2021:
Inhoud
Trend 1 – hybride
Dit jaar met stip op nummer 1 op zo’n beetje elk event trend lijstje: hybride evenementen. Een ontzettend belangrijke ontwikkeling die is ingezet tijdens een ontzettend zware tijd voor de eventbranche. In 2020 voelde online en hybride events organiseren nog als noodzakelijk en vervelend (iedereen was na die eerste lockdown immers Zoom-moe) maar die tendens is gelukkig op z’n retour. Vanaf medio 2021 – zodra er genoeg mensen gevaccineerd zijn – wordt een hybride event de norm. Dit zijn voordelen van hybride evenementen:
- Interessantere verdienmodellen dan reguliere events
- Hybride = content = killer contentmarketingstrategie
- Het is duurzamer..
- .. en inclusiever!
Trend 2 – micro & lokaal
Er komt ergens dit jaar een tijd dat we weer offline mogen samenkomen. – je kunt je het nu bijna niet meer voorstellen, toch? Als het eenmaal zover mogen we niet in 1 klap naar een grootschalig festival of congres. Kleinschalige offline events op lokale plekken wordt het devies. En wat zullen deze micro evenementen fijn zijn. Eindelijk weer offline verbinden!
Een ander gevolg is dat die micro evenementen dicht bij huis worden georganiseerd om reizen zoveel mogelijk te beperken. Logisch dus dat micro & lokaal één van de event trends voor 2021 wordt.
Trend 3 – outdoor
We hebben zo’n beetje een jaar lang op dezelfde vierkante meters geleefd en voelen een sterke behoefte om naar buiten te gaan. Er wordt door weer en wind gewandeld en gesport en dat is hoognodig. Als je deze behoefte doorvertaalt naar evenementen kom je al snel bij outdoor events uit. Ook deze trend ontstaat dus organisch.
Outdoor evenementen hebben twee grote voordelen;
1.Grotere groepen mogen bij elkaar komen: er worden inmiddels al allerlei soorten wandel evenementen georganiseerd maar zodra de eerste zonnestralen doorbreken zal dit alleen maar toenemen. Het grote voordeel is dat er gemakkelijk afstand gehouden kan worden en door in kleine groepjes na elkaar te starten kun je uiteindelijk een vrij grootschalig event organiseren op een manier die aan alle regels voldoet. Denk aan wandelproeverijen langs leuke afhaallocaties, wandelinterventies voor teams, wandelfestivals met silent disco koptelefoons, etc.
2.Het is kostenefficiënt want je maakt gebruik van iets wat er al is: kostenposten als locatiehuur, styling en licht komen te vervallen. Je maakt immers gebruik de esthetiek van natuur of stad. Daarmee is het risico laag en de drempel om iets te organiseren ook.
Trend 4 – inclusief
Online evenementen zijn opzichzelfstaand al inclusiever dan offline events doordat ze laagdrempeliger zijn om aan deel te nemen. Mensen met een beperking kunnen prima deelnemen aan een online event terwijl dat bij hetzelfde evenement offline niet mogelijk was ivm bijvoorbeeld slechte bereikbaarheid.
Toch heeft de Black Lives Matter beweging de grootste vinger in de pap gehad als het gaat om het inclusiever maken van evenementen. Waar panels van congressen soms enkel bestonden uit witte mannelijke 50+ers komen organisatoren daar niet zomaar meer mee weg. 2021 staat in het teken van diversiteit en inclusiviteit binnen events en dat is maar goed ook.
Trend 5 – vloeibaar
Een evenement is eigenlijk altijd een behoorlijk vastomlijnd gegeven geweest. Maandenlang toewerken naar een seminar of meerdaags congres om vervolgens de hele riedel het volgende jaar weer te herhalen. Dat gaat voor een groot gedeelte veranderen. Evenementen worden vloeibaar. Met de komst van online en hybride is het veel gemakkelijker om evenementen-reeksen of zogenaamde year-round events te organiseren. De waarde voor bezoekers stijgt en het risico voor organisatoren daalt. Kortom; een evenement anno 2021 is een vloeibaar evenement.
Een andere manier om deze trend te interpreteren is door events nog sterker als onderdeel van de totale marketing mix te zien. Zeker met online evenementen heb je na afloop heel veel content die je op andere manieren kunt gebruiken. De waarde van het event stijgt en de scheidslijn tussen een evenement en andere vormen van marketing wordt langzaam vloeibaar.
Luister ook naar de podcast hierover
Wil je meer horen hierover? In deze podcastaflevering gaan Melanie en Samira over deze 5 trends in gesprek. Je kunt het via Youtube bekijken, via Spotify of je favoriete podcastplatform beluisteren!
Geen trends maar wel belangrijk:
Dan zijn er nog 3 agendapunten die je geen event trends voor 2021 mag noemen omdat ze altijd belangrijk zijn. Toch wil ik deze 3 punten nog even uitlichten omdat ze dit jaar extra belangrijk zullen zijn:
Duurzaamheid
Niet zo lang geleden was duurzaamheid binnen de eventbranche nog een trend met wat greenwashing als gevolg. Gelukkig is het inmiddels de norm en komt een organisator er niet meer mee weg om helemaal niks met duurzaamheid te doen. Dat we in de toekomst veel meer hybride en online evenementen gaan organiseren gaat het alleen maar gemakkelijker maken.
Lees hier alle artikelen over events en duurzaamheid.
Interactie
Rond de eerste lockdown van 2020 was iedereen zoom-moe. Inmiddels weten we niet beter. (Noem het gewenning..) Toch blijkt het interactief maken van online evenementen een uitdaging. Hoe houd je iedereen bij de les? Dat is wel degelijk anders dan bij offline evenementen. Belangrijk punt voor op de agenda!
Return on Investment
Sommige bedrijven gaan dit jaar door financieel zwaar weer en wellicht komt er zelfs een grote crisis aan. Wie zal het zeggen.. Veel zullen er voor kiezen om geen (online) evenementen te organiseren maar ik hoef vast niet te benadrukken hoe belangrijk het is om in deze tijd juist zichtbaar te blijven en contact te maken met je doelgroep? En de kansen liggen voor het oprapen omdat er weinig bedrijven zijn die het nu aandurven. Maar meer dan ooit wil je dus weten wat je uit een evenement haalt: wat is je ROI? Kortom: wat is je Return On Investment? Stel doelen en stippel een strategie uit!