Dat je social media handig kunt inzetten voor de promotie van een event is duidelijk. Maar hoe kun je specifiek Instagram handig inzetten? In deze blog 3 keer inspiratie om Instagram in te zetten voor de promotie van je event!
Gebruik stories voor Behind The Scenes
Vloggen is al een hele tijd hot. Mensen zijn gek op Behind The Scenes materiaal en vinden het heel leuk om ergens een kijkje in de keuken te krijgen. Maak daar gebruik van! De stories-functie van Instagram kun je perfect gebruiken om volgers mee te nemen in de aanloop naar een evenement toe. Extra leuk is om via stories ook input te vragen en zo nog meer interactie met volgers te creëren. Op die manier vergroot je de draagkracht van jouw event en blijf je top-of-mind! Een aantal leuke voorbeeldjes van Behind The Scenes stories:
- Bezoeken van potentiële eventlocaties
- Kiezen van programmering (met input van volgers!)
- Aftelkalender (‘nog 2 weken!’)
- Aankondigen van sprekers/ andere invulling van het programma
- Uitpakken van promotiemateriaal (flyers, banieren, etc)
- Inpakken van goodiebags (inclusief sneak preview van artikelen)
- Opbouw van het event
Interview sprekers via Instagram live
Je kunt volgers goed warm maken voor een evenement door hen een gevoel te geven bij de programmering. Zo kun je Instagram Live bijvoorbeeld gebruiken om sprekers kort te interviewen. Wie zijn het? Waarom zijn ze gevraagd om te komen spreken? Waar gaan ze het over hebben? Wellicht kun je volgers vragen om vragen te stellen die de spreker kan behandelen in zijn/haar talk. Een extra reden waarom het handig is om Instagram Live in te zetten; alle volgers van de spreker krijgen een melding van de live sessie kunnen het interview terug kijken. Zo bereik je een extra grote doelgroep en vergroot je de naamsbekendheid van het evenement!
Weet je überhaupt nog niet zo goed hoe je social media moet inzetten voor je evenement? Hier ontdek je nog meer tips en inspiratie voor het inzetten van socials op jouw evenement.
Maak een deelbaar template voor in stories
Deelbare templates voor in stories zijn een goede manier om je engagement op Instagram gemakkelijk te vergroten. Maak bijvoorbeeld een template waarin bezoekers hun top 3 programmaonderdelen van het evenement kunnen zetten. Is het een terugkerend event? Maak dan een template voor bezoekers die een vorige editie zijn geweest en 3 redenen kunnen geven waarom anderen óók het evenement moeten bezoeken. Het gevolg? Al hun volgers zien die stories en dragen op die manier bij aan de zichtbaarheid van het event. Zorg wel dat je in het template jouw username zet zodat je gemakkelijk terug te vinden bent!
Extra tip: Je kunt een template laten ontwerpen door een designer of er zelf één maken via Canva. Check bijvoorbeeld eens dit template op Canva.