3 Tips voor vergaderen met positieve impact

3 tips om te vergaderen met impact

Wil jij met jouw bedrijf bijdragen aan een wereld die divers, inclusief en duurzaam is, maar je weet niet waar en hoe te beginnen? Het is echt makkelijker dan je denkt, ook in deze coronatijd. Laat de tips in dit artikel je inspireren!

We besteden veel tijd aan vergaderen

Bedrijven besteden veel tijd, energie en geld aan vergaderen. De meeste vergaderingen vinden wekelijks of zelfs dagelijks plaats. Zo starten bedrijven op maandagochtend vroeg met een grote plenaire medewerkersbijeenkomst om de saamhorigheid te stimuleren, kennis over te dragen en worden nieuwe collega’s voorgesteld. Dan volgt de wekelijkse team meeting; waar staan we nu, hoe ging het vorige week en welke acties pakken we de komende week of maand op? Om vervolgens in kleinere groepen uiteen te gaan om de plannen uit te werken. Vaak gaat de vergadering informeel door tijdens de lunch. Ook gedurende de week vinden er diverse meetings plaats; directieleden komen samen, secretaresses bespreken de samenwerking, projectteams checken de voortgang.

Grote kans dat deze voorbeelden herkenbaar voor je zijn, ook nu vergaderen online plaatsvindt.

Stel jezelf eens de vraag: ‘ Hoe betekenisvol zijn deze vergaderingen eigenlijk?’

Sociaal inkopen, daar kun je anno nu niet omheen

De termen vliegen je om de oren: social return, Sustainable Development Goals, impact, duurzaamheid, MVO, participatie, CSR, Buy Social… geen bedrijf kan er nog omheen. En gelukkig maar, want in de huidige samenleving is samen meer dan ooit belangrijk.

Bijdragen aan een mooiere wereld is ook te bereiken met kleine stappen. Door bijvoorbeeld sociaal in te kopen. Je kan al een groot verschil maken voor een ander door één wekelijkse vergadering betekenisvol in te zetten. Dit heeft ook positieve impact op jou, je team en het hele bedrijf.

Vergaderen met impact

Moeilijk is het niet, wel vraagt het om het maken van bewuste keuzes. Ik deel een aantal tips met je om je te op weg te helpen.

Tip 1: Locatie met impact kiezen

Een hele dag vergaderen kost veel energie. Hoe zou het zijn als je er vooraf al voor kunt zorgen dat je aan zo’n dag een goed gevoel overhoudt? Boek een sociaal maatschappelijke locatie om te vergaderen met betekenis!

Een mooi voorbeeld is A Beautiful Mess met locaties in Amsterdam, Arnhem en Utrecht. Het is een initiatief van Refugee Company. Via leerwerktrajecten bieden ze mensen met een vluchtelingenachtergrond een veilige plek richting economische en sociale zelfstandigheid. Door hier te vergaderen en/of te dineren draag je bij aan hun integratie en toekomst.

Corona-proof versie: waar je normaal gesproken zou vergaderen op locatie is dat in deze tijd niet altijd mogelijk. Maar deze organisaties hebben jouw hulp wel hard nodig om te kunnen blijven bestaan! Neem contact met hen op en vraag hoe jij nu met jouw bedrijf van betekenis kan zijn. Koop een voucher voor de tijden dat we wel weer op locatie kunnen vergaderen, of bied hen jouw diensten aan in de vorm van een training.

Tip 2: Lunchen met impact

Lunchen is een dagelijks terugkerend moment en heel simpel zinvol in te zetten. Je kunt al bijdragen door met je team één keer per week te lunchen in een restaurant waar ze echt het verschil maken. Ga bijvoorbeeld lunchen bij The Colour Kitchen waar ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden tot horecaprofessional. The Colour Kitchen gelooft dat mensen het beste tot hun recht komen als ze oprechte aandacht krijgen en ze hun eigen krachten en talenten kunnen benutten. Uitstroom naar betaald werk of een vervolgopleiding is altijd het doel.

Corona-proof versie: hoe houd je de online teamvergaderingen leuk en verbindend? Door samen thuis hetzelfde te lunchen. Bestel lunchpakketjes bij een sociaal maatschappelijke cateraar of restaurant in je buurt en laat dit bij elke medewerker thuis bezorgen. Verrassend en je steunt de lokale ondernemers!

Tip 3: Pauzeren met impact

We zijn geneigd door te werken tijdens pauzes, boterhammetje eten vanachter de laptop en door. Maak van je pauze een moment dat je echt even uitzoomt, zodat je niet met je hoofd in je werk of vergadering blijft hangen. Kom tot rust en draag bij.

Zet deze momenten in door goed te doen voor een ander. Bezoek een zorginstelling in de buurt en maak een wandelingetje met deze ouderen. Allebei gegarandeerd een frisse neus, een goed gesprek en een glimlach op het gezicht. Stichting Met je Hart doorbreekt eenzaamheid onder ouderen door te verbinden. Ze slaan een brug tussen vergeten worden en aandacht krijgen.

Corona-proof versie: kan elkaar live ontmoeten nu even niet? Voor alles is een oplossing. Maak tijd en bel een van deze ouderen op voor een gezellig praatje. Of bestel voor hen een Social Impact ticket voor de Social Impact Theatertour! Met een deel van de ticketprijs wordt de getroffen horeca gesteund. Zij maken diners voor ouderen, die landelijk verdeeld worden over verpleeghuizen. Ouderen kunnen het diner in hun gemeenschapsruimte nuttigen en bekijken samen de livestream. Zo kunnen ze genieten van een uitje op afstand.

Jij kunt het verschil maken

Het is voor iedereen een heftige tijd, juist nu hebben we elkaar meer nodig dan ooit. Hoe mooi is het als je je nu inzet voor een ander. Al run je een groot bedrijf of ben je zzp’er, maak van structureel vergaderen, structureel vergaderen met impact. Want je voor de lange termijn inzetten door bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan is zo ook nog eens hartstikke duurzaam!

En, hoe voelt dat? Door één simpele stap en bewuste keuze maak jij het verschil.

Ik doe je een verzoek, ga er niet weer eerst over vergaderen. Niet meer nadenken of je met positieve impact gaat vergaderen, maar ga het doen! Maak het leuk, maak je team enthousiast, al start je met z’n tweeën. Geef het sociale voorbeeld, laat zien wat het teweeg brengt en ik beloof je, je krijgt ze mee.

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Agenda

Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.