In deze podcastaflevering praten over Event Design. Wat is het en waarom zou elke eventplanner dit moeten toepassen?
Ik ga hierover in gesprek met een van de twee oprichters van Event Design Collective, Roel Frissen.
De Meeting Room podcast is ook te vinden op Spotify.
HIGHLIGHTS
Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast.
00:01:09
Roel: Event Design gaat over gedragsverandering, zoals wij dat zien. De enige meetbare uitkomst van een goed event. Dat mensen iets anders doen als gevolg van het bijwonen van jouw event.
00:01:24
Samira: Ik zie de laatste tijd mensen als ik pitch of ergens bij een netwerk dat ik Event Designer ben, dan denken ze dat ik de aankleding van een event doe. En ik zie mensen het woord gebruiken voor aankleding en inrichting. En ik weet niet of dat nou de laatste tijd zo is?
Roel: Dat is eigenlijk al jaren zo, ook wel voordat wij hiermee begonnen. Ik denk dat dat misschien een oudere term is dan wat wij hebben gedaan. Wat we proberen te doen is Design Thinking te introduceren in de wereld van events en Design Thinking is eigenlijk het proberen na te denken over je event: hoe jouw event waarde creëert.
Dat klinkt heel wollig of heel groot, maar hoe je waarde creëert is eigenlijk van: voor wie creëert het waarde en waarom dan eigenlijk? En waarom zou iemand er gaan en wat levert het op voor iemand als die er geweest is? Dat soort vragen zou je moeten kunnen stellen. We hebben een gedragsverandering gehad als de enige meetbare vorm wat ik zojuist vertelde.
En daar zien we heel erg sterk dat grotere organisaties eigenlijk niet goed weten waarom ze een event doen al jarenlang. En onze methode stelt hen in staat om dat gesprek over het event op een waardevolle manier te doen.
Als je het hebt over: hoe ziet het event eruit? Dat is ook hartstikke belangrijk. Daar zijn wij helemaal niet mee bezig. Sterker nog, we houden zelfs op na het design. Wij voeren niks uit. Wij proberen dat ook niet realiseren. Dat is echt in de handen van degene die het project verder draagt.
00:03:04
Roel: Event Design is eigenlijk een proces. Daar gebruiken we het Event Canvas voor. Het proces waarbij je doorheen gaat is een aantal stappen, verschillende canvassen, een aantal verschillende posters die je op de muur hangt en met een team van mensen ga je daar doorheen en wat je gebruikt zijn die posters en Post-its een paar goeie pennen en een timer.
00:04:00
Roel: We zoeken naar gedragsverandering voor verschillende stakeholders en stakeholders zijn eigenlijk belanghebbenden. Mensen die een belang hebben bij het event. Mensen hebben over het algemeen verschillende belangen. Een deelnemer heeft een ander belang dan een sponsor van het evenement en een deelnemer heeft ook een ander belang dan de eigenaar van het event. Zo zie je als je dat goed gaat ontrafelen goed, goed gaat begrijpen, waarom komt eigenlijk iemand daarheen? En wat zoekt iemand eigenlijk? En dat je alleen al dat ervaart, het ontrafelen van de verschillende perspectieven.