Whoop whoop! Ik mocht mijn expertise over online events delen in een interview voor de podcast van Samira van Eventgoodies.
We praten in deze podcast over of je een offline evenement überhaupt om kunt zetten naar een online editie, wat eventueel interessante verdienmodellen van online events zijn en hoe je de interactie tijdens virtuele evenementen kan bevorderen.
Beluister de podcast direct via onderstaande player, zoek ‘de Meeting Room’ op via bijvoorbeeld spotify of jouw podcast op of lees de highlights uit de podcast hieronder:
Highlights uit de podcast
00:03:38
Samira: Hoe was jouw eerste kijk op online evenementen?
Melanie: Eigenlijk in eerste instantie een beetje sceptisch. Met name ook omdat de online evenementen die ik kende, eigenlijk gewoon webinars waren. Dat kun je eigenlijk niet eens echt een online evenement noemen. Maar alles is in zo’n ongelooflijke stroomversnelling gegaan nu. Dat mijn mening inmiddels wel echt veranderd is.
00:06:15
Melanie: Als je het mij vraagt, is een online evenement is sowieso nog steeds beter dan je doelgroep alleen bereiken met bijvoorbeeld een online advertentie of überhaupt helemaal niet. Dus het is wat mij betreft gewoon een fantastisch alternatief.
00:07:34
Melanie: Online evenementen hebben hele andere voordelen dan offline evenementen. En de kracht van een offline evenement vind ik energie en dat voel je je gewoon niet bij een online evenementen. Maar wat bijvoorbeeld een online evenement weer heel sterk heeft, is data. En het is veel duurzamer. Dus er zijn best wel veel andere argumenten te verzinnen voor online evenementen. Als je het mij vraagt, zou ik zeggen dat we over vijf jaar het allebei gebruiken. Een combinatie. In de ideale wereld is ook een online evenement gewoon een manier om je doelgroep te bereiken, dus om die in je marketingmix te implementeren. Naast offline evenementen.
00:09:57
Melanie: Heel vaak denken mensen: ” Oké, het is offline, maar dat kan nu niet. Dus we gaan naar online”. En daar zit er dan meteen allerlei beperkende overtuigingen bij van: het is waarschijnlijk veel lastiger qua techniek, maar het wordt wel goedkoper. En hoe gaan we dat in godsnaam interactiever maken? Eigenlijk probeer ik die overtuigingen eerst te tackelen, en dat gaat met name over dat interactieve stuk en hoe je geld kunt verdienen met online evenementen.
00:16:02
Melanie: Het mooie van een online evenement is, de bezoeker eigenlijk al online is. En dat maakt het voor heel veel verdienmodellen veel makkelijker. Dus even los van de ticketing. Als je bijvoorbeeld kijkt naar naar werken met adverteerders, is dat veel makkelijker, want je kunt veel makkelijker een videoadvertentie tussendoor laten zien en banner ergens implementeren en die vervolgens het effect daarvan veel makkelijker meten.