Een nieuw evenement waarvan binnen 24 uur alle plaatsen vergeven waren. En waarbij de edities erna het aantal bezoekers alleen maar opliep. Hoe kan dat?
Onderstaande tweet zag ik en is altijd blijven hangen. Bouke Vlierhuis, net als ik content marketeer, startte met drie andere mannen een nieuw evenement: 038 Digital. Dit bleek een succes!
Ik ging al mijn Zwolse tweeps dus heel enthousiast uitnodigen hiervoor, maar alle plaatsen waren na 24u weg. Zonder promotie. Maar als jullie die wachtlijst nou heeeeeel lang maken, gaan wij een grotere zaal zoeken. #038Digitalhttps://t.co/4GLGvGNgRo
— Bouke Vlierhuis (@BoukeVlierhuis) January 18, 2019
Het type evenement lijkt erg op wat ik vroeger organiseerde. Het zijn kennisevenementen voor een community, zonder commerciële doelen. En dat trekt mensen aan, zo blijkt maar weer. Maar er zijn meer redenen waarom dit evenement direct een succes werd. Ik ga in gesprek met Bouke om scherp te krijgen waar het hem precies in zit, zodat je het kunt vertalen naar jouw evenement.
Ook praten we over hun idee om de community toch met elkaar te verbinden tijdens de intelligente lockdown.
De Meeting Room podcast is ook te vinden op Spotify.
Highlights
00:01:58
Bouke: Ik zit in de omgeving van Zwolle. Er gebeurt hier al jaren van alles en nog wat op het gebied van digital en op het gebied van online marketing. Er zijn heel veel bureaus en heel veel ondernemers. Denk aan een bedrijf als Univé dat hier zit en heel erg druk is met digital. Wehkamp zit hier natuurlijk. Maar wat er niet gebeurde was dat die mensen bij elkaar gingen zitten. En ervaringen en kennis uitwisselen. Iedereen zat op z’n eigen eilandje.
We zitten in het bestuur met met z’n vieren. En doordat we eigenlijk allemaal een beetje zoiets hebben van ja, we organiseren dit event omdat het moet. Omdat we echt vinden dat het moet. Echt vanuit een soort innerlijke drive van: een stad als Zwolle kan niet zonder dit event. En die praktische shit, nou die verdelen we dan wel een beetje met z’n vieren.
00:06:27
Bouke: De drie anderen waar ik mee zit, dat zijn echt lokale ondernemers van hier. Dus die hebben een groot netwerk. Maar wat het evenement eigenlijk verkoopt is dat er gewoon echt een behoefte aan is. Dus op het moment dat je het omdraait en dat je denkt van: “wij hebben product x te verkopen. Dus we gaan daar een evenement omheen bedenken.” Degene die jouw LinkedIn-post erover ziet, of je advertentie of je blog daarover, die ruiken dat van een 10 meter afstand. En ja, dan gaan ze niet rennen.
00:07:58
Bouke: Dus we hebben alle commercie eigenlijk zoveel mogelijk aan de randen van het evenement gehouden. En ons geconcentreerd op twee dingen: en dat is community en kennisdeling. Daar was gewoon behoefte aan. En als er ergens echt behoefte aan is, dan verkoopt zichzelf.
Foto door: Christein van Hoffen