In deze blog hebben we het gehad over de Return on Investment. De onderstaande formule gebruik je om de ROI van een evenement te berekenen. Maar hoe meet je eigenlijk de gecreëerde waarde? Hoe weet je wat jij als organisator hebt overgehouden aan het event? En wat is van waarde voor jou of jouw bedrijf?
ROI = (gecreëerde waarde – gemaakte kosten) / (gemaakte kosten / 100)
Formuleer WAT de te creëren waarde is
De eerste en belangrijkste stap is het formuleren van die waarde. Wat is van waarde voor jouw bedrijf? In de meeste gevallen is het monetaire waarde; geld. Omzet. Winst. Je organiseert een productlaunch waarbij het doel is om meer producten te verkopen. Er zijn 100 producten ter waarde van €100,- na afloop van het event verkocht. De gecreëerde waarde? Yes, je raadt het al; €10.000,-
Maar waarde HOEFT niet altijd uitgedrukt te worden in keiharde pegels. Soms is het activeren of bereiken van jouw doelgroep al voldoende. Bedenk je eens wat de waarde kan zijn van een evenement waarbij je tien bekende Youtubers uitnodigt die allemaal in hun vlog jouw bedrijf of merk bespreken. Dat heeft een enorm bereik! Of misschien zit de waarde van een personeelsuitje wel in het vergroten van de algehele medewerkerstevredenheid.
Maak het meetbaar
Hoe meet je na afloop van jouw event straks de gecreëerde waarde? Door daar van te voren over na te denken voorkom je schattingen en gegis. Gebruik bijvoorbeeld enquêtes, landingspagina’s of actiecodes. Dat zijn allemaal handige tools om ervoor te zorgen dat de gecreëerde waarde na afloop van het event ook daadwerkelijk te meten is.
.. en meten maar! Het event is geweest, je weet wat welk component je moet meten en je hebt het meetbaar gemaakt. Voila! De gecreëerde waarde!
Nu klinkt het wel erg makkelijk he? Want hoe doe je het als je tegelijkertijd een grootschalige advertentiecampagne hebt lopen? Wat is een direct gevolg van het evenement en wat niet? En wat als de waarde die je wilt creëren moeilijk tastbaar te maken is? Dan schakel je ons in! Maar vooruit; nog 2 tipjes van de sluier:
- Isoleer het event!
Zorg dat het effect van het event zo goed mogelijk meetbaar is. Wat ik daarmee bedoel? Als je naast het evenement ook nog een grootschalige online marketing campagne inzet met hetzelfde doel, kun je moeilijker meten wat het effect is van het event. (of van de andere middelen for that matter). Probeer het event echt te isoleren of zie het event en de online campagne als een geheel en meet het effect van beide. - Werk met een controlegroep
Nodig een deel van je doelgroep niet uit om te meten in hoeverre hun aankoopgedrag verschilt ten opzichte van de doelgroep die het evenement heeft bezocht. Op die manier kun je gemakkelijk de verschillen in bijvoorbeeld aankoopgedrag of tevredenheid tussen beide groepen meten.