Waarom en hoe je in gesprek moet met je doelgroep

Hoe doe je doelgroeponderzoek voor je evenement?

Als je wilt dat mensen zich aanmelden voor je evenement, dan moet je weten wat ze aanspreekt. Ga daarom in gesprek met mensen uit je doelgroep. In dit artikel lees je hoe je dat kunt aanpakken!

Weten wat de doelgroep wil is in deze tijden nog belangrijker geworden. Een bezoeker komt niet zomaar naar je evenement. Wat gaat iemand uit zo’n dag halen? Wat doe je als er weinig aanmeldingen zijn? Ik schreef hier al eerder over. Als je evenement al op korte termijn plaatsvindt, dan is dat een enorme uitdaging. Mensen persoonlijk benaderen is dan de beste aanpak. Heb je wat meer tijd, dan zou je eerst onderzoek kunnen doen naar de doelgroep.

Tips en trucs hebben beperkt invloed

Mensen denken vaak dat je er komt door allerlei tips en trucs toe te passen om je eventsite of de promotie aantrekkelijker te maken. Het internet staat vol met hoe je bijvoorbeeld goede social media-posts maakt. Of hoe je een goede nieuwsbrief of titel hiervoor schrijft. Hoe je goede hashtags vindt om meer mensen te bereiken.

Die tips zijn vaak ook heel waardevol, maar het gaat niet werken als je niet weet op wie je je richt.

Weten wat je doelgroep wil is de basis

Ik gaf een paar jaar geleden veel workshops op het gebied van content marketing. De tip die het meest gewaardeerd werd, is om met je klanten in gesprek te gaan en te vragen waar zij tegenaan lopen.

Zo weet je hoe je ze kan helpen. Je ontdekt wat je moet aanbieden op je evenement en wat voor content je moet creëren om de aandacht te trekken van een bepaalde doelgroep.

Eigenlijk is dit de basis van alles wat je doet.

Hoe pak je het aan?

Ik vond het voorheen ook lastig. Hoe doe je goed onderzoek? Moet ik een vragenlijst afwerken of ga ik een open gesprek in? Wat vraag je dan? En krijg ik dan wel de informatie die ik nodig heb?

Na een paar trainingen en een goed boek hierover gelezen heb (meer hierover lees je onderaan deze blog), kwam ik erachter dat het eenvoudiger is dan ik dacht. En het hoeft niet grootschalig.

Zet op papier wie je ideale bezoeker is

Wie wil je eigenlijk op je evenement hebben? Voor je gaat interviewen, moet je natuurlijk weten wie je doelgroep überhaupt is. Hoe concreter je dit maakt, hoe makkelijker het wordt om deze mensen aan te spreken.

Heb je meerdere doelgroepen? Begin dan met je onderzoek met de doelgroep die je het lastigst vindt om te bereiken. Voor de mensen die je al bereikt en die al enthousiast zijn om naar je evenement te komen, hoef je niet per se onderzoek te doen.

Begin met 10 mensen

Zelf doe ik eens in de zoveel jaar opnieuw onderzoek. Ik merkte dat ik na zo’n 8 à 10 interviews al snel de rode draad ontdekte. Natuurlijk kan ik ook 100 mensen interviewen, maar je moet er wel tijd voor hebben. Dus begin gewoon eens met 10 interviews. Kijk dan of je veel herhaling hoort waar je mee aan de slag kunt of dat je toch wat meer mensen moet spreken. Er is geen goed of fout aantal.

Idealiter blijf je continu in gesprek met de doelgroep en houd je een vinger aan de pols. Door af en toe eens te vragen hoe het gaat en wat er speelt wanneer je ze toevallig spreekt. Of door het online gedrag te analyseren, feedback te vragen na evenementen en ga zo maar door.

Praat niet over jezelf

De grootste valkuil is om over jezelf of je eigen dienst, aanpak, bedrijf of evenement te praten. Doe dit niet! Praat alleen maar over de ander. Je wilt niet horen of jouw idee of evenement goed of slecht is, je wilt weten wat de ander bezighoudt. Stel alleen maar vragen en luister, de rest is ruis.

Het is lastig. Ik moet me ook erg inhouden, maar dat is echt het beste.

Wat vraag je?

Sinds ik het volgende weet is het interviewen veel makkelijker geworden. Ik hoef geen lange vragenlijsten te maken en ik hoef me ook geen zorgen te maken als ik even stil val. Wat je wilt weten is: waar staan mensen nu en waar willen ze heen?

That’s it. En daar vraag je op door. Als je weet wat mensen willen bereiken of welke uitdagingen ze hebben, weet je wat je moet aanbieden om hun daarbij te helpen.

Natuurlijk los je niet al hun problemen op, maar kijk je welke problemen passen bij wat jij aanbiedt.

Boekentip

Het boek De Mom Test vond ik echt heel fijn om te lezen. Er is een e-book van en daar betaal je nog geen tientje voor. Het gaat dieper in op waarom het misgaat als je over jezelf praat en waarom je dan niet de informatie krijgt die nodig hebt. En natuurlijk laten ze allerlei voorbeeldvragen zien.

En dan een laatste tip: wat mij altijd helpt is beginnen met mensen die ik goed ken. Daarna bel ik mensen die ik niet goed ken en waarbij ik het wat spannender vind.

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Agenda

E-course Eventstrategie​

Met deze super uitgebreide e-course krijg jij het zelfvertrouwen om een ijzersterke Eventstrategie te bouwen die je helpt naar een succesvol event.

Eventmarketing of Event Marketing?

Leer álles over doelstellingen bepalen, strategieën uitstippelen, data verzamelen en nog veel meer!

E-course Eventstrategie

Met deze super uitgebreide e-course krijg jij het zelfvertrouwen om een ijzersterke Eventstrategie te bouwen die je helpt naar een succesvol event. 

Eventmarketing of Event Marketing?

Leer álles over doelstellingen bepalen, strategieën uitstippelen, data verzamelen en nog veel meer!