Een belangrijke vraag bij het organiseren van een evenement is natuurlijk welke prijs je vraagt voor een ticket. Je wilt immers het liefste flinke winst maken, niemand afschrikken met een te hoge prijs, genoeg waarde bieden voor wat je vraagt en uitverkopen. Dat zijn nogal wat punten om ‘even snel’ af te vinken van je checklist. Gelukkig is het bepalen van de ticketprijs geen hogere wiskunde, zolang je maar bij het begin begint. Volg de 4 stappen en bepaal de beste ticketprijs voor jouw evenement!
Inhoud
1. Doe marktonderzoek
Geen zorgen, dit klinkt grootser dan het is. Wanneer jij toe bent aan het bepalen van een ticketprijs, dan ga ik er namelijk van uit dat je al weet voor wie je dat doet (en wat het doel is van je evenement). Toch is het goed om weer even helder voor ogen te hebben wie je doelgroep nou precies is en wat hun voorkeuren zijn. En daarbij in het bijzonder de vraag: wat voor evenementen/activiteiten geven zij zonder problemen hun geld aan uit?
Ook kun je in deze fase van de prijsbepaling een blik werpen op wat de concurrenten doen. Uiteraard moet dit niet de enige factor zijn waar je prijs vanaf hangt, maar je kunt het wel gebruiken om een beter beeld te vormen.
2. Maak een eventbegroting
Zonder te weten wat de kosten van je evenement zijn, heb je weinig houvast voor het bepalen van je ticketprijs. Eerst een eventbegroting maken dus! Of eigenlijk, eerst je eventdoelen helder voor ogen hebben. Kun je dat afvinken? Stel dan een eventbegroting op. Hierin zet je aan de ene kant alle kosten en aan de andere kant de opbrengsten van je evenement. De opbrengsten van de tickets moeten de kosten ruimschoots dekken anders kun je het beter niet organiseren (en ga daarbij uit van een opbrengst van 60% van het aantal tickets).
3. Bepaal de waarde van je evenement
Een hele belangrijke stap is het bepalen van de waarde van je evenement. Tijdens een eventbegroting kijk je echt naar de feiten. Van de kosten voor de catering tot aan de huur van de locatie. Bij het bepalen van de waarde van je evenement kijk je ook nog naar de waarde die je met jouw evenement levert. We noemen dat ook wel value-based pricing. De waarde perceptie is hierin de belangrijkste vraag. Welke waarde denkt jouw deelnemer uit je evenement te halen? Dit is deels op basis van cijfers: ‘Als ik € 99 betaal, haal ik dat er dan uit?’, maar voor een groot deel op gevoel: ‘Ik ken bedrijf X en vind wat ze delen altijd heel waardevol. Dus dan zal dit evenement dat ook zijn.’. Maak bijvoorbeeld slim gebruik van social media om je status op te bouwen en verhoog de waarde van je evenement.
4. Maak de rekensom
Dan rest je alleen nog de rekensom maken. Je hebt nu:
- Een marktonderzoek/de basis van je evenement
- De feitelijke eventbegroting
- De gevoelswaarde van je evenement
Tel deze drie factoren bij elkaar op en je hebt het antwoord op de vraag: ‘wat is een goede ticketprijs voor mijn evenement?’. Realiseer je ook dat het antwoord kan zijn dat er meerdere prijzen moeten komen. Misschien passen early bird tickets heel goed bij je event of gaan jouw deelnemers aan bij het woord V.I.P. en kun je slim gebruik maken van tickets met iets extra’s.
Veel succes met het berekenen van jouw ticketprijzen!