Het regelen van sponsoring voor een evenement is een uitdaging. Het is een vak apart om bedrijven te overtuigen van de toegevoegde waarde voor hun organisatie door jouw evenement te sponsoren. Extra belangrijk dus om te zorgen dat jouw verhaal tot in de puntjes voorbereid is. Zeker wanneer je bedenkt dat sponsoring voor online events nog lastiger te regelen is dan voor fysieke evenementen. Door je goed voor te bereiden kun je de potentiële sponsor een kant-en-klaar voorstel doen dat naadloos aansluit op hun organisatie. We helpen je een handje met deze interessante ideeën voor de sponsoring van je online evenement.
Tip: Neem bij het uitwerken van sponsordeals altijd de basistips in acht. We schreven eerder over 4 tips voor het regelen van sponsoring voor jouw event. De tips zijn niet alleen van belang voor fysieke evenementen, maar juist ook voor online evenementen.
Inhoud
Voorafgaand aan het evenement
Social media posts
Posts op social media doen het altijd goed wanneer je een samenwerking aangaat. Laat je deelnemers alvast kennismaken met de sponsor(en) door ze voor te stellen op social media. Je kunt dat op verschillende manieren aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan behind-the-scenes-stories op Instagram, samen een activiteit hosten waarbij je tickets of andere prijzen weggeeft. Creëer de ruimte op social media om de sponsor in contact te laten komen met de deelnemers. Een sponsor kiest immers voor jouw evenement, omdat jouw doelgroep ook interessant is voor hen.
Bonus tip: zorg dat al deze content zo waardevol en inhoudelijk mogelijk is. Stem het af op de doelgroep. Niet alleen ‘name droppen’, logo’s plakken of ‘mede mogelijk gemaakt door’-achtige content delen.
Influencer marketing
Samenwerken met een influencer is niet meer weg te denken in de hedendaagse marketingplannen. Zet een influencer campagne op om het evenement en daarmee ook de sponsor(en) onder de aandacht te brengen. Twee vliegen in 1 klap want met deze constructie geef je niet alleen de ticketverkoop een boost, ook wordt de sponsor vanaf het eerste moment op een geloofwaardige manier onder de aandacht gebracht bij een bredere doelgroep!
Tijdens het online event
Reclame uitingen
Ook bij online evenementen kunnen de klassieke reclame uitingen niet ontbreken. Denk aan banners, advertorials en logo’s. Verwerk de sponsoren in de stills die je tijdens het evenement gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het beeld waarop de klok aftelt tot het evenement begint en aan de pauzemomentjes.
Branded break-outs
Grote kans dat je break-out rooms inzet tijdens je online evenement. Dat is namelijk een fijne manier om de deelnemers toch met elkaar in contact te brengen. Die break-out momenten kun je koppelen aan een sponsorsamenwerking. Maak er branded break-outrooms van waarbij de naam van de sponsor bijvoorbeeld in de titel van dat specifieke programmaonderdeel verwerkt zit. Afhankelijk van de tools die je gebruikt, kun je hierbij ook denken aan custom achtergronden en gezichtsfilters waarin het merk van de sponsor verwerkt is.
Gesponsorde talks
De sponsor een podium geven voor hun verhaal is een waardevolle manier van samenwerken. Zo krijgt de sponsor de kans om het merk op eigen wijze te presenteren aan de doelgroep en bied jij je deelnemers een interessante talk om naar te luisteren. Belangrijk dus om van te voren goed met het merk af te stemmen waar de talk over gaat. Zorg dat het inhoudelijk waardevol is en is afgestemd op de doelgroep.
Goodiebags
Voorafgaand aan het evenement kun je naar alle deelnemers een goodiebag opsturen. In de goodiebag verzamel je spullen, van onder andere de sponsor, die ze tijdens het evenement kunnen gebruiken. Een fysieke goodiebox bij een online evenement zorgt voor een sterke eerste indruk bij de deelnemers. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een virtuele goodiebag waarin je branded achtergronden voor Zoom (of een andere tool), kortingscodes en andere unieke goodies verwerkt.
Tip: Kies je voor de fysieke goodiebag? Denk dan eens aan brievenbuscadeaus! Dit artikel geeft je 7 ideeën voor bijzondere brievenbuscadeaus!
Q&A’s & Paneldiscussies
Wanneer je een sponsor hebt die goed in een panel past, dan kun je daar een Q&A of een paneldiscussie aan toevoegen. Op die manier krijgen deelnemers de kans om direct te schakelen met de sponsor en heeft de sponsor direct contact met de doelgroep en kan het zijn expertise delen.
Branded energizers
Langdurige online evenementen hebben regelmatig energizers nodig. Korte activiteiten die deelnemers thuis kunnen uitvoeren om hun energie hoog te houden. De invulling van deze energizers kan heel goed samen met een sponsor. Zo kun je de logo’s inzetten in het beeldmateriaal dat je tijdens de energizers gebruikt, maar een activiteit georganiseerd door de sponsor kan natuurlijk ook. Je kunt in het geval van een sponsor uit de food & drinks hoek zelfs pauze-producten laten opsturen. Lekker verfrissend drankje van de sponsor tijdens de energizer bijvoorbeeld!
Tip: Lees ook 5 krachtige energizers voor een online evenement voor meer inspiratie.
Na afloop van het event
Afterparty
Niet écht een afterparty maar wel een bijeenkomst na afloop van het event. Speciaal voor de VIP bezoeker of misschien wel gewoon voor iedereen. Tijdens zo’n andere bijeenkomst verleng je de bezoekersbeleving en kun je ook weer aan de slag met je sponsor op 1 van bovenstaande manieren.
Aftercare Mails
Een aftercare mail sturen naar de bezoekers van het online event is altijd een goed idee. Je kunt in zo’n mail de sponsoren even aanhalen met een simpel logootje of door ze te bedanken maar je kunt ook nadenken over andere manieren: een toffe winactie van de sponsor inlossen (‘de leukste inzending van de X-winactie kwam van‘), de aftermovie meesturen waarin ook beelden van de sponsoruitingen naar voren komen, de influencer campagne aanhalen, etc.
Wat allerlaatste tips:
- Ga aan de slag met de sponsor en niet voor de sponsor. Luister naar de behoeften en probeer de inhoud daar zo goed mogelijk op af te stemmen. Voor de hoogste Return On Investment (ROI) werk je samen met het merk.
- Een online evenement = data. Dat is een gigantisch voordeel ten opzichte van offline events. Maak daar slim gebruik van. Kijk of je in het vormgeven van zo’n samenwerking met een sponsor ook gebruik kunt maken van die data die je vergaart. Dat is namelijk allemaal data van een doelgroep die voor hen ook interessant is!
- Wees creatief in het vormgeven van een samenwerking met een sponsor. Durf van de gebaande paden af te stappen en zorg dat je het merk van de sponsor goed begrijpt en alle sponsoruitingen afstemt op de wat het merk nodig heeft en wat past bij de doelgroep van het event.
Succes!