Één van de moeilijkste elementen van een events organiseren is het regelen van sponsoring. Toch is het vaak noodzakelijk om de begroting sluitend te krijgen. Sterker nog, veel evenementen halen meer dan de helft van hun inkomsten uit sponsoring. Maar hoe vind je überhaupt sponsors? Hierbij 4 tips voor het regelen van sponsoring voor jouw event.
Inhoud
Tip 1: Vind merken die 1-op-1 matchen
Het is belangrijk om niet klakkeloos merken of bedrijven te benaderen voor sponsoring. Dat is schieten met hagel. Je kunt je tijd beter besteden aan het opstellen van een selectieve lijst aan merken en bedrijven die 1-op-1 matchen met jouw event. Welke merken en bedrijven hebben dezelfde waarden als jij met jouw evenement? Of dezelfde visie? Wellicht komt de doelgroep wel exact overeen? Hoe beter de match, des te groter de kans dat ze willen aanhaken. Het is dan namelijk een interessante manier om zichtbaar te zijn onder bijvoorbeeld dezelfde doelgroep.
Tip 2: Luister!
Iets wat enorm vaak vergeten wordt. Tijdens een gesprek met een potentiële sponsor zijn we vooral geneigd om te praten. We vertellen over het evenement en proberen duidelijk te maken hoe fantastisch het wordt. Draai het eens om en luister! Wat is een probleem van het bedrijf dat je met jouw event kunt oplossen? Probeer tijdens het gesprek vooral te luisteren naar hún wensen. Daar kun je vervolgens slim op inspelen door een aanbod op maat te maken.
Tip 3: Ga verder dan logo’s plakken
Je weet inmiddels waarin jouw evenement iets kan betekenen voor de sponsor. Probeer ook echt verder te gaan dan hier en daar alleen wat logo’s plakken. De tijd dat het voldoende was om een banner neer te zetten is lang en breed voorbij. Maak op maat gemaakte sponsorpakketten. Denk bijvoorbeeld aan interactieve stands volledig ingericht op de sponsor. Of laat de sponsor een onderdeel van het programma zijn door hen gastspreker te laten zijn op het evenement. Bied waarde die verder gaat dan een logootje op de website.
Tip 4: Verlengen!
Een grote som geld neertellen voor één dag aan zichtbaarheid kan een hele hoge drempel zijn voor een sponsor. Zorg ervoor dat je hen meer kunt bieden dan alleen die ene dag tijdens het evenement. Door het aanbod in het sponsorpakket te verlengen vergroot je de waarde. Een goed voorbeeld is een volledige op maat gemaakte social media campagne. Tijdens de promotie in aanloop van het evenement kun je de sponsor al op toffe manieren pluggen maar ook achteraf in bijvoorbeeld mailings of de aftermovie.