Benodigdheden voor het organiseren van een webinar

Benodigdheden voor het organiseren van een webinar

We krijgen vaak vragen over de benodigdheden voor het organiseren van een webinar. Welke platformen geschikt zijn en hoe het zit met licht en geluid? We hebben het voor je op een rijtje gezet dus in dit artikel een aantal suggesties voor platformen, software en hardware.

Software

Platform:

Zonder platform geen webinar. Dit zijn twee geschikte en veelgebruikte opties waar we zelf ook veel ervaring mee hebben. 

WebinarGeek: dit is ook het platform wat we hier gebruiken voor de webinars die we geven. In een handomdraai maak je een webinar aan waar mensen zich direct op kunt laten inschrijven.  Geschikt voor zowel live, vooraf opgenomen als on demand webinars. Voor zowel betaalde als gratis webinars. Het goedkoopste abonnement begint bij €9,- per maand (als je per jaar betaalt) en daarmee host je webinars voor maximaal 25 personen. 

Zoom: van origine geen webinar platform maar een online meeting tool. Toch is dit ook een super geschikt platform voor het geven van webinars. Je kunt er gemakkelijk jouw scherm delen en het voordeel ten opzichte van WebinarGeek is dat je bij een live webinar je bezoeker kunt zien. Het nadeel? Registratie en betaling zul je apart moeten regelen of middels de betaalde upgrade ‘Zoom Webinars’. (€37,- per maand)

Hardware

Goed beeld

  • Budget friendly: Je kunt simpelweg de ingebouwde webcam van jouw laptop of computer gebruiken. Let op! Zorg dat de kwaliteit tenminste fatsoenlijk is. (note: de webcam van mijn macbook Air uit 2012 is behoorlijk belabberd. Ik kies dus bewust voor extra goed licht om pixeligheid te voorkomen).
  • Gulden middenweg: een externe Webcam. Voor een paar tientjes heb je al een kwalitatief goede externe webcam die jouw laptop of computer direct herkent als camera en waarmee je de beeldkwaliteit direct hebt opgevijzeld.
  • Voor de pro’s: Ga je voor tv-studio kwaliteit? Of wellicht wil je vanuit meerdere punten filmen of heb je meerdere sprekers? Gebruik dan een HD videocamera of DSLR camera. Dan heb je wel een converter nodig die jouw externe camera als camera herkent. Gebruik converters als Blackmagic of AJA U-tap. Webinargeek schreef er een handig artikel over.

Goed licht

  • Budget friendly: Het lichtste plekje op kantoor of in huis opzoeken. Zorg dat je geen tegenlicht hebt maar dat het licht je mooi van voren beschijnt om lelijke schaduw te voorkomen. Als dat betekent dat je de boel een beetje moet verbouwen dan lijkt me dat een prima budget-optie! Geef je de webinar in de avond? Gebruik een bureaulamp voor wat extra licht!
  • Gulden middenweg: USB ringlamp. Hoeft niet de wereld te kosten maar het effect is wel een wereld van verschil. Eigenlijk zet je het zonnetje even ‘extra’ aan met zo’n ringlight. De meeste ringlampen hebben verschillende standen en een houder voor je telefoon. (note: ik gebruik zelf deze ringlight voor webinars. Prima prijsje voor een prima kwaliteit!)
  • Voor de pro’s: een professionele studio opstelling met lampensets. En er zijn legio mogelijkheden voor allerlei soorten prijzen. Eigenlijk probeer je met zo’n set daglicht na te bootsen. Vaak zijn twee lamphouders met softboxen voldoende.

Goed geluid

  • Budget friendly: De microfoon van laptop of computer is wellicht al voldoende. Toch nog iets beters? Gebruik dan de microfoon van je koptelefoon of oortjes. Wil je zeker weten of het geluid goed genoeg is? Testen!
  • Gulden middenweg & voor de pro’s: Voor een paar tientje heb je een goede externe microfoon, met of zonder draad. Dit is bijvoorbeeld een betaalbare aanrader. Maar ook voor de pro’s zijn er genoeg externe microfoons die net wat meer kunnen (draadloos, aan te sluiten op mengpaneel, condensatormicrofoons, etc)

Extra tip: met zo’n externe microfoon neem je gemakkelijk alleen de audio op die je goed kunt hergebruiken voor andere content als podcasts.

En een goede internetverbinding

We sluiten graag af met het allerbelangrijkste: een goede internetverbinding. Let vooral op je uploadsnelheid. Een uitzending in Full HD (met zo’n sjieke camera of goede webcam) vraagt een uploadsnelheid van zo’n 6 Mbps (megabit per seconde). En wil je tijdens het webinar ook iemand interviewen? Dan heb je nog meer nodig. Test jouw uploadsnelheid via https://www.ziggo.nl/speedtest

Voor de pro’s: Sluit dus je internet kabel direct aan op je laptop of computer. Dan ben je zeker van stabiel internet!

Benieuwd naar wat je nodig hebt om die virtuele zaal vol te krijgen? Lees dan dit artikel ‘zo verkoop je meer tickets voor je event – 7 tips

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.