Een duurzaam evenement organiseren? Hier moet je aan voldoen! (deel 1)

Duurzaam evenement

Er zijn veel verschillen in het organiseren van evenementen. Een groot festival zoals op Koningsdag is een heel ander evenement dan een ‘in company training’. Niet alleen de doelgroep is anders (een goed feestje vieren tegenover kennis vergaren), ook de locaties (buiten met diverse podia of binnen in een collegezaal opstelling) en de catering zijn anders (foodtrucks tegenover een gezonde lunch/pauzes waar de bezoekers energie van krijgen). De kern blijft hetzelfde (je organiseert een evenement), de uitwerking is groter (bij een festival houd je rekening met dingen zoals crowdmanagement, beveiliging, meer leveranciers, artist handeling. Dat heb je bij een ‘in company training’ bijvoorbeeld niet nodig.).

In de vorige blog “Hoe organiseer je een duurzaam evenement” heb ik jullie een paar voorbeelden gegeven van de punten waar je op kan letten tijdens het organiseren van een duurzaam evenement. In deze en de volgende blog neem ik jullie verder mee de duurzame evenementenwereld in. Waar voldoet een duurzaam evenement aan? Je leest het hieronder!

Energie

Evenementen gebruiken over het algemeen energie voor veel verschillende dingen:

  • Energie voor de verschillende locaties (zalen, podia)
  • Voor het gebruik van licht en geluid
  • Zodat de catering zijn werk kan doen
  • Om te voorzien van licht op eventuele parkeerplaatsen en campingplekken.

Evenementenorganisatoren weten tot in detail wat er tijdens een evenement gebeurd, toch weet bijna de helft niet precies hoeveel stroom ze nodig hebben en hoeveel ze

daadwerkelijk gebruiken. Hier zit de grootste winst! Kijk bij een festival hoeveel podia je hebt en hoeveel licht en geluid ze nodig hebben. Kan je hier je stroominkoop op aanpassen? In het geval van congressen: overleg hierbij wat het beleid is van de locatie waar je je congres organiseert. Is het bijvoorbeeld echt nodig dat het licht in de zaal en de foyer aan is wanneer er genoeg daglicht binnenkomt?

Leuk idee!

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om je eigen energie op te wekken. Huur voor je evenement bijvoorbeeld een photobooth in waarbij je eerst moet springen voordat je een foto kan maken of leg een dansvloer neer die zijn eigen energie opwekt!

Water

In Nederland hebben wij gelukkig nog voldoende water. Helaas begint op meerdere plekken

op de aarde schoon water een schaars goed te worden. Het is aan ons evenementenorganisatoren, om hier tijdens evenementen zuinig mee om te gaan. Een manier om hier bewust mee om te gaan is om te kijken of het mogelijk is om een watertap (of een aantal watertaps) te installeren voor een evenement en daarna.

Denk hierbij aan een initiatief als Join The Pipe. Zij zijn het eerste sociale netwerk van kraanwaterdrinkers en hebben als droom: ‘het bouwen van de langste waterleiding om zo iedereen, overal ter wereld, van schoon drinkwater te voorzien’ (meer informatie vind je op hun website). Op deze manier kan iedereen voorzien in water (een eerste levensbehoefte) en hoef je niet te slepen met containers vol aan flesjes water (minder uitstoot en verpakkingsmateriaal). Het geinige hiervan is dat dit zelfs met evenementenlocaties op te nemen is. Zijn zij bijvoorbeeld bereid te investeren in zo’n tap voor werknemers en bezoekers?

Afval

Misschien heb je wel eens gehoord van de ‘afvalhiërarchie’ (of de Ladder van Lansink). In het kort is dit een manier om acties te ondernemen om de hoeveelheid geproduceerd afval te verminderen en de algehele processen en programma’s voor afvalbeheer te verbeteren.

De afvalhiërarchie bestaat uit 3 R’s: Reduce, Reuse en Recycle. Hier kan nog een stap daarvoor aan worden toegevoegd: Refuse. Door te weigeren dingen aan te nemen (zoals flyers of samples) wordt uiteindelijk de vraag minder en zal de productie ook minder worden.

‘Urine kan omgezet worden tot meststof voor de landbouw waar jouw biertje weer van geproduceerd wordt.’

Reduce

Het concept van verminderen van wat wordt geproduceerd en geconsumeerd is essentieel voor de afvalhiërarchie. De logica erachter is simpel: als er minder afval is, is er minder te recyclen of opnieuw te gebruiken.

Als organisator is het belangrijk dat jij en je team steeds dezelfde vraag blijven stellen: is dit wel echt nodig? Is het echt nodig om naast de evenementenapp ook nog het programma af te drukken? Is het echt nodig om de mensen de zoveelste gadget mee te geven? En zo ja; hoe kunnen we dit dan zo duurzaam mogelijk doen?

Reuse

Het verschil tussen opnieuw gebruiken (reuse) en recyclen is dat je bij opnieuw gebruiken iets ‘uit de kast pakt’ en je het voor volgende edities van je evenement weer kan gebruiken (eventueel iets aangepast). Recyclen betekent dat het wordt omgezet in een grondstof die kan worden gebruikt in een nieuw item.

Bij hergebruik kan je denken aan veel verschillende dingen. Banners bijvoorbeeld: als de titel en de huisstijl van je evenement hetzelfde blijft dan kan je de banners die je laat bedrukken meerdere jaren achter elkaar gebruiken. Denk bijvoorbeeld ook aan crew-shirts, meubilair, muntjes of bandjes met een betaalsysteem. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je budget!

Recycle

Wil je dan toch echt wat anders voor je evenement? Kijk dan wat je met de materialen kan doen die je nog hebt en lever ze in bij bedrijven die er een tweede leven aan kunnen geven. Er zijn bijvoorbeeld diverse bedrijven die tassen maken van oude banners.

Voor de festivalgangers onder ons, zowel in het buitenland als in Nederland zijn er al initiatieven om zelfs de urine van de festivalbezoeker te recyclen. Roskilde festival in Denemarken verzamelde in 2015 25.000 liter urine om te recyclen als meststof voor gerst. Onder de noemer ‘From piss to pilsner’ hebben zij het Pisner biertje in 2017 gepresenteerd tijdens het festival. Benieuwd? Zie het filmpje hieronder.

Ver van m’n bed-show? Nee hoor! Ook de Nijmeegse vierdaagse, Pinkpop, Lowlands, Into The Great Wide Open, DGTL en de Tilburgse Kermis experimenteerden ermee. Voor zover bekend hebben zij de urine alleen gebruikt voor de landbouw en is er nog geen Nederlandse Pisner.

Naast de drie bovenstaande onderwerpen zijn er nog drie onderwerpen belangrijk, namelijk: Bodem & groen, mobiliteit (vervoer materialen en bezoekers) en inkopen (leveranciers en materialen). Daarover lees je meer in deel 2 van deze reeks over een duurzaam evenement organiseren.

Nu al vragen? Stel ze dan hieronder en ik beantwoord ze graag.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.