Tijdens de productie van een evenement twee jaar geleden viel het mij op hoeveel er eigenlijk werd weggegooid. Niet alleen eten, maar ook promotiemateriaal en aankleding voor het evenement. Dit kan toch ook anders? Maar hoe doe ik dat? Ik begon bij de kern: Wat betekent duurzaamheid voor evenementen?
Wat is duurzaamheid?
De term duurzaamheid wordt veel en tegenwoordig vaak gebruikt. Ik vind dat duurzaamheid voor iedere organisatie en voor ieder doel anders is. Maar de kern zou volgens mij voor iedereen hetzelfde moeten zijn, namelijk; Het bijdragen aan een wereld waarin mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht zijn, zodat we de aarde niet uitputten. Maar is dat niet een heel groot doel? En hoe doe je dat dan op evenementengebied?
Om ‘duurzaamheid’ overzichtelijker te maken, wordt er een verdeling gemaakt in diverse thema’s. De thema’s zijn: energie, water, afval, bodem & groen, eten & drinken, mobiliteit (vervoer materialen en bezoekers) en Inkopen (leveranciers en materialen). Op deze manier wordt het proces van het duurzaam maken van je event overzichtelijk. Je kijkt namelijk per thema hoe je dit toe kan passen op je evenement.
“Duurzaamheid is bijdragen aan een wereld waarin mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht zijn, zodat we de aarde niet uitputten”
Waarom wil je duurzame evenementen organiseren?
Een nadeel is dat veel bedrijven bij de term ‘duurzaam’ direct denken aan ‘duur’. Als je goed kijkt naar je ‘Return On Investment’, dan levert een evenement meer op dan je eraan uitgeeft. Want:
- Een duurzaam evenement is kostenbesparend: Tijdens de organisatie ga je onder andere kijken naar je energiegebruik. Je past het energieverbruik aan met wat je daadwerkelijk nodig hebt. Je kijkt ook naar je materiaalgebruik, denk hierbij aan minder verpakkingen, minder afval en minder transport. Ook je inkoop is belangrijk. Je kijkt dan naar hoeveel mensen er een ticket hebben gekocht en wat de verwachte no-show is. Soms levert minder dus meer op!
- Een duurzaam evenement brengt je dichter bij je doelgroep: Duurzaamheid wordt regelmatig meegenomen in de marketing. Dat is een goed idee, als je het ook daadwerkelijk goed uitvoert en niet aan ‘Green Washing*’ doet. Je mag als organisatie best laten zien dat je nadenkt over duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Dan laat je bijvoorbeeld in je communicatie weten dat je je evenement duurzaam aanpakt. Eigenlijk is dat heel logisch. De bezoekers willen graag een goed gevoel overhouden aan het bezoeken van een evenement. En als organisator wil je toch ook laten zien dat je het beste voor hebt met je bezoekers en de omgeving waarin zij zich bevinden?
Onderschat de kracht van het publiek nooit. Wanneer jij authentiek blijft en duurzaamheid in je organisatie meeneemt zal de bezoeker zich gehoord voelen en een positieve associatie met jouw evenement krijgen. Let wel: de bezoeker kijkt makkelijk door één enkel ‘groen nep laagje’ heen.
Maar hoe organiseer je dan duurzame evenementen?
Het organiseren van een duurzaam evenement kan nooit aan de hand van een standaard draaiboek. Elk evenement heeft een eigen doel wat betreft duurzaamheid, elk evenement heeft eigen ontwikkelpunten en elk evenement heeft een eigen budget om duurzaamheid te realiseren. Hoe je dit dan toch goed kan aanpakken? Daar lees je over twee weken meer over!
*Green Washing doet zich voor wanneer een bedrijf of organisatie meer tijd en geld besteedt aan het claimen “groen” te zijn door reclame en marketing dan het daadwerkelijk implementeren van bedrijfspraktijken die de impact op het milieu minimaliseren.